Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL wil zendtijd Nederland 3 vullen

De Publieke Omroep neemt jongeren als kijkerspubliek niet meer serieus, zegt Matthias Scholten, directeur content bij RTL.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Matthias Scholten heeft het idee om Nederland 3 voor 50 procent vrij te maken als platform voor Professional Generated Content (PGC). ‘Alle commerciële Nederlandse content-aanbieders zouden vrij moeten zijn om content te produceren en uit te zenden bij Nederland 3.’

related partner content for mobile comes here

Dat zei Scholten woensdagmiddag op de bijeenkomst ‘Algemene Mediabeschouwingen’ van MWG.

‘Meekijkdoelgroep’
Scholten vindt dat de NPO jongeren door bezuinigingsrondes heeft gebombardeerd tot ‘meekijkdoelgroep’. De NPO beschouwt jongeren in zijn ogen niet langer als een op zichzelf staand kijkerspubliek.

‘Een ernstige vernauwing van de publieke taak’, vindt Scholten, ‘als de jeugd de toekomst heeft, dan geldt juist dat we voor deze groep een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.’

Een sterke Nederlandse publieke omroep betekent volgens Scholten dat alle belangrijke doelgroepen van onze samenleving worden bediend met inhoudelijke programma’s.

Voorwaarden
De netmanager van Nederland 3 zou vooraf richtlijnen en voorwaarden voor de commerciële aanbieders moeten vaststellen, zegt Scholten.
Scholten ziet het zo voor zich: ‘In overleg wordt een verdeelsleutel voor de beschikbare zendtijd bepaald en de derde partijen stappen risicodragend in. Ter compensatie delen zij mee in de Ster-inkomsten die worden gegenereerd rond deze programma’s.’

Onjuist
De NPO laat in een reactie aan Adformatie weten dat de aanname van Scholten dat de NPO jongeren heeft gebombardeerd tot ‘meekijkdoelgroep’ onjuist. 'De NPO is er voor iedereen en zeker ook voor jongeren.'

Roek Lips, netmanager Nederland 3: 'Momenteel bereikt de Nederlandse Publieke Omroep 85 procent van alle Nederlanders met onze programma’s. Nederland 3 richt zich met al haar programma’s op jongeren en zal dit in de toekomst blijven doen.'

Lips noemt de verhuizing van De Wereld Draait Door naar Nederland 1 een mooi voorbeeld. 'Daardoor heeft Nederland 3 in januari 2014 de ruimte om twee nieuwe programma’s te lanceren die zich nog nadrukkelijker richten op een jonger kijkerspubliek. Daarnaast zijn er veel andere plannen in ontwikkeling die juist het belang van de jongere kijker voor de publieke omroep onderstrepen.'

Hoe Lips denkt over het idee an sich om een net te delen met commerciële partijen, wil hij niet zeggen. Noch wil hij zeggen of hij de ideeën van Scholten serieus neemt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in