RTL wil zendtijd Nederland 3 vullen


Matthias Scholten heeft het idee om Nederland 3 voor 50 procent vrij te maken als platform voor Professional Generated Content (PGC). ‘Alle commerciële Nederlandse content-aanbieders zouden vrij moeten zijn om content te produceren en uit te zenden bij Nederland 3.’
Dat zei Scholten woensdagmiddag op de bijeenkomst ‘Algemene Mediabeschouwingen’ van MWG.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
‘Meekijkdoelgroep’
Scholten vindt dat de NPO jongeren door bezuinigingsrondes heeft gebombardeerd tot ‘meekijkdoelgroep’. De NPO beschouwt jongeren in zijn ogen niet langer als een op zichzelf staand kijkerspubliek.
‘Een ernstige vernauwing van de publieke taak’, vindt Scholten, ‘als de jeugd de toekomst heeft, dan geldt juist dat we voor deze groep een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.’
Een sterke Nederlandse publieke omroep betekent volgens Scholten dat alle belangrijke doelgroepen van onze samenleving worden bediend met inhoudelijke programma’s.
Voorwaarden
De netmanager van Nederland 3 zou vooraf richtlijnen en voorwaarden voor de commerciële aanbieders moeten vaststellen, zegt Scholten.
Scholten ziet het zo voor zich: ‘In overleg wordt een verdeelsleutel voor de beschikbare zendtijd bepaald en de derde partijen stappen risicodragend in. Ter compensatie delen zij mee in de Ster-inkomsten die worden gegenereerd rond deze programma’s.’
Onjuist
De NPO laat in een reactie aan Adformatie weten dat de aanname van Scholten dat de NPO jongeren heeft gebombardeerd tot ‘meekijkdoelgroep’ onjuist. 'De NPO is er voor iedereen en zeker ook voor jongeren.'
Roek Lips, netmanager Nederland 3: 'Momenteel bereikt de Nederlandse Publieke Omroep 85 procent van alle Nederlanders met onze programma’s. Nederland 3 richt zich met al haar programma’s op jongeren en zal dit in de toekomst blijven doen.'
Lips noemt de verhuizing van De Wereld Draait Door naar Nederland 1 een mooi voorbeeld. 'Daardoor heeft Nederland 3 in januari 2014 de ruimte om twee nieuwe programma’s te lanceren die zich nog nadrukkelijker richten op een jonger kijkerspubliek. Daarnaast zijn er veel andere plannen in ontwikkeling die juist het belang van de jongere kijker voor de publieke omroep onderstrepen.'
Hoe Lips denkt over het idee an sich om een net te delen met commerciële partijen, wil hij niet zeggen. Noch wil hij zeggen of hij de ideeën van Scholten serieus neemt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid