Nog te weinig grip op creditcardfraude
Banken en andere financiële instellingen blijken nog weinig grip te hebben op fraudeurs. Een van de belangrijkste problemen daarbij is de reactieve houding van deze sector. Het merendeel van de fraudegevallen wordt pas ontdekt als de klant zijn maandelijkse rekeningoverzicht krijgt. De tijd tussen de fraude en de ontvangst van het overzicht betekent dat er wekenlang illegale transacties hebben kunnen plaatsvinden. Vervolgens is het voor banken een enorm karwei om handmatig de computergegevens te controleren, bonnen te verifiëren en transacties door te nemen met de klant.
Martin van Dijk, fraude-expert van SAS Nederland, denkt dat banken met een meer pro-actieve houding honderden miljoenen euro’s zouden kunnen besparen. Door bestanden aan elkaar te koppelen en met behulp van data-miningtechnologie en patroonherkenning zou sneller ingegrepen kunnen worden. Bij Amazon leidde toepassing hiervan binnen een half jaar tot halvering van het aantal fraudegevallen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid