CRM is meer dan een technisch foefje


Onderzoek onder 1200 managers van bedrijven die CRM-software hebben geïmplementeerd laat zien dat ruim 40 procent van hen de programma's bestempelt als 'een potentiële flop'. Een flop die ze overigens grotendeels aan zichzelf te danken hebben, want de meeste CRM-gebruikers staren zich blind op de technologische mogelijkheden en hebben niet door dat organisatorische veranderingen minstens zo belangrijk zijn om werkelijk profijt te hebben van de CRM-software. Zoals een marketingmanager het uitdrukte: 'We hebben een handmatige puinhoop omgezet in een geautomatiseerde puinhoop, met als resultaat dat we dezelfde fouten nu sneller en efficiënter maken.'
Wie dit soort situaties wil vermijden doet er goed aan zich te houden aan de volgende principes:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- Ontwikkel een strategie voor de gewenste groei van de klantwaarde en gebruik deze als uitgangspunt voor elk CRM-initiatief.
- Verzamel en gebruik alleen klanteninformatie die ertoe doet. Trap niet in de valkuil een volledig beeld te willen hebben van alle mogelijke klanten.
- Gebruik de juiste meetgegevens. Data over klantretentie en consumententrouw zijn bijvoorbeeld slechte indicatoren voor waardecreatie. Focus liever op het aandeel 'hoogwaardige' klanten.
- Creëer een dynamische, lerende organisatie waarmee gemakkelijk klantwaardegroei kan worden gerealiseerd. Bouw systematisch klantkennis op door 'test and learn'-methodes te gebruiken als basis voor productintroductiestrategieën en om aanbiedingen steeds verder te verfijnen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid