Overslaan en naar de inhoud gaan

CRM is meer dan een technisch foefje

Customer Relationship Management is ongekend populair, zeker nu de economie in zwaar weer is verzeild geraakt. Toch blijkt het in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoek onder 1200 managers van bedrijven die CRM-software hebben geïmplementeerd laat zien dat ruim 40 procent van hen de programma's bestempelt als 'een potentiële flop'. Een flop die ze overigens grotendeels aan zichzelf te danken hebben, want de meeste CRM-gebruikers staren zich blind op de technologische mogelijkheden en hebben niet door dat organisatorische veranderingen minstens zo belangrijk zijn om werkelijk profijt te hebben van de CRM-software. Zoals een marketingmanager het uitdrukte: 'We hebben een handmatige puinhoop omgezet in een geautomatiseerde puinhoop, met als resultaat dat we dezelfde fouten nu sneller en efficiënter maken.'

related partner content for mobile comes here

Wie dit soort situaties wil vermijden doet er goed aan zich te houden aan de volgende principes:

  1. Ontwikkel een strategie voor de gewenste groei van de klantwaarde en gebruik deze als uitgangspunt voor elk CRM-initiatief.
  2. Verzamel en gebruik alleen klanteninformatie die ertoe doet. Trap niet in de valkuil een volledig beeld te willen hebben van alle mogelijke klanten.
  3. Gebruik de juiste meetgegevens. Data over klantretentie en consumententrouw zijn bijvoorbeeld slechte indicatoren voor waardecreatie. Focus liever op het aandeel 'hoogwaardige' klanten.
  4. Creëer een dynamische, lerende organisatie waarmee gemakkelijk klantwaardegroei kan worden gerealiseerd. Bouw systematisch klantkennis op door 'test and learn'-methodes te gebruiken als basis voor productintroductiestrategieën en om aanbiedingen steeds verder te verfijnen.

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in