Overslaan en naar de inhoud gaan

NLE kopieert Apple-reclame en dat is niet de eerste keer

5 varianten op de iconische campagne uit 1984
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

NLEnergie komt deze week met een nieuwe campagne en die lijkt verdacht veel op de Super Bowl-commercial voor de Apple Macintosh in 1984. Dat schrijft Joost van Vught op .

related partner content for mobile comes here

Van Vught: ‘In de reclame zien we &;corporate puppeteers&; die ons als slaafse consumenten misbruiken in een donkere, grijze wereld. Vervolgens komt een atlete aanrennen die ons met een NLE-discus bevrijdt. Dat deed me ergens aan denken.’

In onderstaande Super Bowl-commercial uit 1984 wordt de Apple Macintosh geïntroduceerd. Je ziet consumenten als een soort grijze zombies marcheren. Hier komt de redding van een atlete met een sloophamer. Zoek de verschillen.

NLE is niet het eerste merk dat een variant maakt op de commercial. lanceerde Zalando een vrij nauwgezette replica van de wereldberoemde commercial. De sloophamer is toen vervangen door een Zalandopakket.

In 2015 liet ook zich inspireren door de advertentie. Het filmpje begint wederom met een rij marcherende, grijze mensen. In dit spotje worden ze niet gered door een held, in plaats daarvan bevrijden de mensen zichzelf met hulp van de nieuwe HTC smartphone.

De reclame van Apple refereert aan het boek 1984 van George Orwell, een beroemde dystopie over de gevaren van extreme staatscontrole. Telefoonmerk Motorola maakte in 2011 een commercial met ditzelfde thema: Empower the people.

Tot slot maakte Apple in 2004 zelf een remake van de iconische reclame, met de iPod in de hoofdrol.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in