Ithaka onderscheidt zes gebruikersgroepen vakinformatie


Op volgorde van grootte zijn dit de 'pragmaticus', het 'bezige bijtje', de 'alleseter', de 'ondersteuner', de 'professor' en de 'harde werker'. Deze indeling is gebaseerd op onderzoek onder ruim 1200 werkende Nederlanders (minimaal mbo en 20 uur betaald werk per week). De gegevens moeten uitgevers nieuwe handvatten voor productontwikkeling bieden.
Met dit onderzoek hoopt Ithaka aan te tonen dat gebruikersgroepen op andere manieren te benaderen zijn en dat er voor de uitgevers mogelijkheden zijn om de gebruiker meer gericht te bedienen. De tijd dat klanten door eenvoudige socio-demografische segmentatiemethodes in te delen zijn in hapklare marketinggroepen is voorbij. Tweede generatie segmentatieonderzoek gaat verder en combineert harde (demografische en geografische) met zachte (psychografische) gegevens om zodoende een beter en vooral bruikbaarder beeld te schetsen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'Alleseter'
De 'harde werker', de 'professor' en de 'alleseter' hebben vakinformatie in ruime mate nodig voor hun dagelijkse werkzaamheden. De 'harde werker' en de 'professor' zijn desondanks selectief in het dagelijks gebruik en letten vooral op diepgang en toegevoegde waarde. De 'alleseter' gebruikt een zeer breed scala aan bronnen om in zijn informatiebehoefte te voorzien. De 'harde werker' is vooral digitaal georiënteerd, de 'professor' richt zich voornamelijk op boeken. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de 'pragmaticus' en het 'bezige bijtje'. Deze segmenten zien vakinformatie vooral als nice-to-know. Ze gebruiken vakinformatie als het hen uitkomt en hebben ook veel minder binding met de diverse mediumtypen.
Gemak rond het zoeken naar vakinformatie speelt voor deze segmenten een belangrijker rol dan de inhoudelijke kant. Tot slot zijn er de 'ondersteuners'. Deze groep kenmerkt zich door een passieve houding, weinig interesse en een laag gebruik van vakinformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid