Overslaan en naar de inhoud gaan

Ithaka onderscheidt zes gebruikersgroepen vakinformatie

Ithaka Marktanalisten heeft ‘zes relevante en van elkaar te onderscheiden gebruikersgroepen van vakinformatie’ gevonden. Ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op volgorde van grootte zijn dit de 'pragmaticus', het 'bezige bijtje', de 'alleseter', de 'ondersteuner', de 'professor' en de 'harde werker'. Deze indeling is gebaseerd op onderzoek onder ruim 1200 werkende Nederlanders (minimaal mbo en 20 uur betaald werk per week). De gegevens moeten uitgevers nieuwe handvatten voor productontwikkeling bieden.

related partner content for mobile comes here

Met dit onderzoek hoopt Ithaka aan te tonen dat gebruikersgroepen op andere manieren te benaderen zijn en dat er voor de uitgevers mogelijkheden zijn om de gebruiker meer gericht te bedienen. De tijd dat klanten door eenvoudige socio-demografische segmentatiemethodes in te delen zijn in hapklare marketinggroepen is voorbij. Tweede generatie segmentatieonderzoek gaat verder en combineert harde (demografische en geografische) met zachte (psychografische) gegevens om zodoende een beter en vooral bruikbaarder beeld te schetsen.

'Alleseter'

De 'harde werker', de 'professor' en de 'alleseter' hebben vakinformatie in ruime mate nodig voor hun dagelijkse werkzaamheden. De 'harde werker' en de 'professor' zijn desondanks selectief in het dagelijks gebruik en letten vooral op diepgang en toegevoegde waarde. De 'alleseter' gebruikt een zeer breed scala aan bronnen om in zijn informatiebehoefte te voorzien. De 'harde werker' is vooral digitaal georiënteerd, de 'professor' richt zich voornamelijk op boeken. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de 'pragmaticus' en het 'bezige bijtje'. Deze segmenten zien vakinformatie vooral als nice-to-know. Ze gebruiken vakinformatie als het hen uitkomt en hebben ook veel minder binding met de diverse mediumtypen.

Gemak rond het zoeken naar vakinformatie speelt voor deze segmenten een belangrijker rol dan de inhoudelijke kant. Tot slot zijn er de 'ondersteuners'. Deze groep kenmerkt zich door een passieve houding, weinig interesse en een laag gebruik van vakinformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in