
STAP heeft 34 recente websites geanalyseerd en concludeert dat 19 (56 procent) speciaal lijken te zijn ontwikkeld voor jonge internetgebruikers. De sites zijn vooral aantrekkelijk voor jongeren vanwege het taalgebruik (bij 22 van de 34 sites), het kunnen downloaden van geluids- en beeldfragmenten (bij 21 sites), het kunnen kopen van merkartikelen zoals petjes, posters en kleding (bij 18 sites) en het kunnen deelnemen aan spelletjes en wedstrijden (bij 17 sites).
Bijna de helft van de onderzochte websites met alcoholreclame verzamelt persoonsgegevens. Op 11 van de 34 websites staat een leeftijdswaarschuwing voor jongeren onder de 18. Maar deze waarschuwingen kunnen volgens STAP moeiteloos omzeild worden.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandAfdelingsmanager Bestuur en Communicatie
Gemeente HaarlemManager Corporate Communicatie
ROC van Amsterdam - FlevolandMinister Hoogervorst meldde al eerder in dit najaar in overleg te gaan met de alcoholbranche om 'nieuwe, concrete, eenvoudig te interpreteren, niet vrijblijvende afspraken, gericht op de bescherming van jongeren' te maken. Lukt dit niet dan zal de minister alcoholreclame wettelijk gaan reguleren. STAP heeft Hoogervorst nu gevraagd ook maatregelen te nemen tegen alcoholreclame op internet die aantrekkelijk is voor jongeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid