Overslaan en naar de inhoud gaan

Alcoholreclame op internet aantrekkelijk voor jongeren

Meer dan de helft van de websites van drankproducenten blijkt aantrekkelijk is voor jongeren, zo onderzocht STAP. In een brief aan Minister…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

STAP heeft 34 recente websites geanalyseerd en concludeert dat 19 (56 procent) speciaal lijken te zijn ontwikkeld voor jonge internetgebruikers. De sites zijn vooral aantrekkelijk voor jongeren vanwege het taalgebruik (bij 22 van de 34 sites), het kunnen downloaden van geluids- en beeldfragmenten (bij 21 sites), het kunnen kopen van merkartikelen zoals petjes, posters en kleding (bij 18 sites) en het kunnen deelnemen aan spelletjes en wedstrijden (bij 17 sites).

related partner content for mobile comes here

Bijna de helft van de onderzochte websites met alcoholreclame verzamelt persoonsgegevens. Op 11 van de 34 websites staat een leeftijdswaarschuwing voor jongeren onder de 18. Maar deze waarschuwingen kunnen volgens STAP moeiteloos omzeild worden.

Minister Hoogervorst meldde al eerder in dit najaar in overleg te gaan met de alcoholbranche om 'nieuwe, concrete, eenvoudig te interpreteren, niet vrijblijvende afspraken, gericht op de bescherming van jongeren' te maken. Lukt dit niet dan zal de minister alcoholreclame wettelijk gaan reguleren. STAP heeft Hoogervorst nu gevraagd ook maatregelen te nemen tegen alcoholreclame op internet die aantrekkelijk is voor jongeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in