Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken ziet omzet en winst stijgen

Maar het bierconcern waarschuwt wel voor steeds lastiger wordende marktomstandigheden.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Heineken heeft afgelopen jaar meer bier verkocht dan in 2014 en verwacht dit jaar verder te groeien. Heineken voerde de bierverkoop afgelopen jaar met 2,3 procent op. De omzet steeg daarbij, mede door gunstige wisselkoersen, met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. Op eigen kracht werd een plus van 3,5 procent gerealiseerd. De nettowinst ging met 16 procent omhoog naar 2 miljard euro.

related partner content for mobile comes here

Regio&;s
De verkopen gingen in alle regio&;s omhoog, met uitzondering van Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Vooral in Rusland en Nigeria liepen de verkopen terug. Beide landen kampen met grote economische problemen, onder meer door de daling van de olieprijs. In Noord- en Zuid-Amerika namen de verkopen met 5 procent toe. In Azië werd een plus van 6 procent geboekt, ondanks krimp in China en Indonesië. De bierverkoop in Europa groeide vorig jaar met 1 procent, onder meer dankzij bescheiden groei in Nederland.

Groei
Heineken verwacht dit jaar de omzet en winst verder te kunnen laten groeien, hoewel de omstandigheden waarin dat moet gebeuren &;steeds uitdagender&; worden. Dat geldt vooral voor de Afrikaanse markt, zei financieel directeur Laurence Debroux. Daarnaast blijven de prijzen in Europa onder druk staan door de vergrijzing en de zwakke economische groei.

Opkomende markten
Ondanks tegenwind in het afgelopen jaar houdt Heineken vertrouwen in de opkomende markten. Debroux: &;Alle ingrediënten voor groei zijn daar aanwezig, De middenklasse groeit en de bevolking in de steden wordt ook steeds groter.&; Ze wees daarbij vooral op Mexico en Vietnam als veelbelovende markten. Verder weet Heineken volgens Debroux steeds beter te profiteren van de grote evenementen die het concern sponsort. Dit jaar staan op dat vlak onder meer het EK voetbal en de Olympische Spelen op de rol. Vorig jaar profiteerde de brouwer van acties rond de nieuwe James Bond-film en het WK rugby.

Vietnam
Afgelopen jaar wist Heineken onder meer marktaandeel te winnen in Brazilië, Vietnam en Polen. De investeringen in groeimarkten worden dit jaar verder opgevoerd.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in