Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Consumerization of IT’ & Millennials

De ‘consumerization of IT’ is een van de topprioriteiten voor Microsoft dit jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ‘’ is een van de topprioriteiten voor Microsoft dit jaar.

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf wil zich erop richten om computer- en softwaregebruik op de werkvloer gemakkelijker en vertrouwder te maken. Want dat is noodzakelijk om bedrijven als werkgevers aantrekkelijk te maken voor een nieuwe groep werkenden - de , zegt Lada Gorlenko.

Lada Gorlenko is senior program manager office communications Group bij Microsoft. Ze houdt zich in haar dagelijkse werk bezig met het uitbreiden van bestaande technologietoepassingen voor Microsoft Lync, communicatietools voor ondernemingen die in de bedrijfsvoering gebruikt kunnen worden. Gorlenko richt zich niet zozeer ‘decision makers’ onder de IT’ers bij bedrijven, maar juist op decision makers die geen IT’ers zijn én de eindgebruikers – de werknemers die met de tools en de software werken.

Gorlenko sprak over die consumerization of IT en de groeiende invloed van Millennials toen MolBlog op bezoek was bij Microsoft in Seattle.

Onderzoeksbureau geeft aan dat de consumerization of IT een bepalende factor zal in de ontwikkeling van de technologiesector de komende jaren. Ook (pdf).

‘Het is een soort “IT-renaissance”', aldus Gorlenko.

‘Het is noodzaak: kijk maar naar waarop werknemers tegenwoordig op werken: pc’s, laptops, smartphones, tablets. We werken op zoveel verschillende apparaten, we nemen ons werk daardoor ook overal mee naar toe. Dat geldt ook voor de toegang tot wifi. Je raakt gefrustreerd als je ergens bent en je kunt niet online. Een derde belangrijke factor is de explosie van content. Er is nu zoveel content en gedeelde kennis. Iedereen kan kennis verspreiden.’

Belangrijkste factor
Maar de belangrijkste factor die de ontwikkeling van de consumerization of IT voortstuwt: een nieuwe generatie werknemers. De Millennials, mensen die na 1980 geboren zijn.

Een paar jaar geleden bestond deze groep nog uit tieners, nu betreden ze de arbeidsmarkt. Gorlenko: ‘Technologie is niet een onderdeel van hun leven – het is hun leven. Het is zelfs zo verwerven met hun leven dat als je de technologie uit hun leven haalt, ze een identiteitscrisis krijgen.’

Accenture deed naar Millennials in 12 landen.

Het kunnen werken met ‘state of the art’-technologie is voor 40 procent van de ondervraagde Millennials een ‘vital factor’’ in het kiezen van een geschikte werkgever. Gorlenko benadrukt: ‘Ze zeggen niet “belangrijk”, of: “dat is een van de factoren die ik belangrijk vind in het kiezen van een werkgever”. Nee, het is van vitaal belang. Het allerbelangrijkste.

‘En niet: redelijke up-to-date technologie, maar het allerbeste wat op dat moment beschikbaar is.’

Grote uitdaging
Dat, zegt Gorlenko, is dus een grote uitdaging voor Microsoft en zijn klanten. Hoe voldoe je aan die vraag van de Millennials? Bedrijven moeten vooruitdenken in hun gebruik van de beste technologie, willen ze de Millennials aan zich binden als werknemers, adviseert ze.

Maar Millennials geven aan dat als hun werkgever die allerbeste technologie in huis heeft, dat niet voldoende is. Ook flexibiliteit en vrijheid in werken is voor die generatie belangrijk. Net als persoonlijke keuze. Gorlenko: ‘De Millennials zijn een echt vrije generatie. Dat houdt in dat ze hun eigen gadgets, tools mee naar het werk willen nemen om daar te gebruiken.’

Een uitdaging voor bedrijven. Want bedrijven moeten in staat zijn die persoonlijke technologie van de Millennials in de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf te laten passen.

De natuurlijke reactie van werknemers die nu bij bedrijven verantwoordelijk zijn voor IT (beveiliging) is deze wens negeren en zelfs de mogelijkheden te blokkeren. Maar de bedrijven die de consumerization of IT negeren en hun beleid er niet op afstemmen, krijgen te maken met veiligheidslekken. Dat is gebeurd, ook bij klanten van Microsoft, aldus Gorlenko.

Want wat doen de Millennials? Tweederde van hen geeft in het Accenture-onderzoek aan het beleid te negeren en zijn eigen gang te gaan.

‘Het is niet zo dat deze jongeren anarchisten zijn, het merendeel wil een goede burger en werknemer zijn, sommigen hebben geen besef van het feit dat er een beleid is.
‘Maar: die jongeren laten weten dat er een IT-beleid is, is niet voldoende. Ze willen weten waarom.'

Mark Zuckerberg
‘Sommigen van hen zullen zeker dit beleid willen en kunnen beïnvloeden. Ze zijn digital natives. Ze willen nu invloed hebben. Het is niet dat ze als junior bescheiden op een positie beginnen en langzaam doorgroeien naar een zwaardere functie met meer zeggenschap.’ Zo werkt het niet meer, weet Gorlenko. ‘Kijk maar naar een Mark Zuckerberg, een twintiger die miljardair is. Of de Google-oprichters.’ Dat zijn de voorbeeld van de nieuwe generatie – mensen die op jonge leeftijd succesvol zijn.

Daarnaast: als concurrende bedrijven de consumerization of IT wel omarmen, dan gaan de Millennials naar die bedrijven en prijzen de behoudende ondernemingen zichzelf uit de markt. Mensen willen daar niet werken.
Hoe moeten die IT decision makers met die jongeren omgaan? ‘Het gaat dus niet alleen om het omarmen van technologie en een aanpassing van het beleid. De bedrijfscultuur moet ook een verandering ondergaan.’
Centrale vraag is: waarom willen mensen consumentensoftware en hun eigen apparaten op het werk gebruiken?

Microsoft, maar ook vele andere softwarebedrijven, zegt Gorlenko, focuste de afgelopen tien jaar vooral op de wensen en eisen van de IT’ers binnen bedrijven niet zozeer op de eindgebruikers. Gorlenko: ‘Er ontstond backfire. Omdat we ons als bedrijf onvoldoende richtten op de eindgebruikers – de werknemers – begonnen de werknemers hun consumentensoftware “mee naar het werk te nemen”.

Nu richt Microsoft zich meer op de wensen van de eindgebruikers bij klanten en probeert ervoor te zorgen dat het gemak van de consumentensoftware ook terug te vinden is in de software en technologie waarmee ze op het werk aan de slag gaan.

Innovatie
Gorlenko: ‘Het woord innovatie kwam vroeger af en toe voor in gesprekken met klanten spraken. Vandaag de dag draait het om innovatie. Innovatie wordt nu gezien als een manier om je concurrenten voor te zijn, het is een drijvende kracht geworden.’

En een kans om die veeleisende Millennials als werknemers aan zich te binden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in