Van business intelligence naar social intelligence


Data, data en nog meer data. Himalayagebergten aan gegevens worden door computers opgeslagen in ontelbaar veel datawarehouses. Maar wat moet je ermee? ”Versla de concurrentie met data”, zegt softwaremaker SAP, ”en gebruik daarvoor zowel zakelijke- als sociale media-bronnen.”
SAP heeft voor velen een suf boekhoudersimago. Klopt, verwerken en duiden van onnoemelijk veel informatie kan deze maker van programmatuur voor bedrijfsmatige toepassingen als de beste. Méér dan honderdduizend klanten wereldwijd richten hun administratieve processen er mee in. Data vastleggen is één ding, analyseren van die explosief gegroeide informatiemassa iets heel anders. SAP slaat een nieuwe weg in.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe softwareontwikkelaar ziet dat de wereld snel verandert en dat social media aan een onstuitbare toekomst bezig zijn. Al die gegevens uit Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, enzovoort, doen de hoeveelheid data in the cloud exponentieel toenemen. Opslag is geen probleem, duiding des te meer. Het analyseren van Google-informatie, input uit andere zoekmachines en nog veel meer zakelijke bronnen (TomTom, Wehkamp, Amazon, enz.) gaat onverminderd voort. Daar boven op komt de analyse van de informatieberg uit de sociale media.
Social intelligence
SAP liet Jason Sumner, chief editor van Economist Intelligence Unit, een onderzoek doen naar al wat met data te maken heeft. In zijn rapport Levelling the playing field: How companies use data for competitive advantage, constateert hij, dat veel data niet worden gebruikt. Dé grote uitdaging voor bedrijven is - naar zijn zeggen - mensen en middelen in te zetten om de datagoudmijn te ontginnen. SAPs strategisch marketeer Timo Elliott, stelt in zijn lezing The BIG leap forward, dat die sprong vooruit inmiddels is gemaakt.
Was men voorheen efficiënt in het verzamelen en rangschikken van zakelijke gegevens, nu slaagt men er in om met nieuwe software ook data uit sociale netwerken effectief te duiden. Hij demonstreert hoe gegevens uit sociale media ná analyse wel degelijk commercieel gebruikt kunnen worden. Als vele Twitter-tweets melden over een falend ov-bedrijf, kan deze vervoerder - na analyse van de social media data - besluiten reizigers te compenseren voor de gebrekkige dienstverlening.
Elliotts advies: focus niet alleen meer op business intelligence maar ook op social intelligence!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid