Overslaan en naar de inhoud gaan

Van business intelligence naar social intelligence

Data, data en nog meer data. Himalayagebergten aan gegevens worden door computers opgeslagen in ontelbaar veel datawarehouses. Maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Data, data en nog meer data. Himalayagebergten aan gegevens worden door computers opgeslagen in ontelbaar veel datawarehouses. Maar wat moet je ermee? ”Versla de concurrentie met data”, zegt softwaremaker , ”en gebruik daarvoor zowel zakelijke- als sociale media-bronnen.”

related partner content for mobile comes here

SAP heeft voor velen een suf boekhoudersimago. Klopt, verwerken en duiden van onnoemelijk veel informatie kan deze maker van programmatuur voor bedrijfsmatige toepassingen als de beste. Méér dan honderdduizend klanten wereldwijd richten hun administratieve processen er mee in. Data vastleggen is één ding, analyseren van die explosief gegroeide informatiemassa iets heel anders. SAP slaat een nieuwe weg in.

De softwareontwikkelaar ziet dat de wereld snel verandert en dat social media aan een onstuitbare toekomst bezig zijn. Al die gegevens uit Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, enzovoort, doen de hoeveelheid data in the cloud exponentieel toenemen. Opslag is geen probleem, duiding des te meer. Het analyseren van Google-informatie, input uit andere zoekmachines en nog veel meer zakelijke bronnen (TomTom, Wehkamp, Amazon, enz.) gaat onverminderd voort. Daar boven op komt de analyse van de informatieberg uit de sociale media.

Social intelligence
SAP liet Jason Sumner, chief editor van Economist Intelligence Unit, een onderzoek doen naar al wat met data te maken heeft. In zijn rapport , constateert hij, dat veel data niet worden gebruikt. Dé grote uitdaging voor bedrijven is - naar zijn zeggen - mensen en middelen in te zetten om de datagoudmijn te ontginnen. SAPs strategisch marketeer Timo Elliott, stelt in zijn lezing The BIG leap forward, dat die sprong vooruit inmiddels is gemaakt.

Was men voorheen efficiënt in het verzamelen en rangschikken van zakelijke gegevens, nu slaagt men er in om met nieuwe software ook data uit sociale netwerken effectief te duiden. Hij demonstreert hoe gegevens uit sociale media ná analyse wel degelijk commercieel gebruikt kunnen worden. Als vele Twitter-tweets melden over een falend ov-bedrijf, kan deze vervoerder - na analyse van de social media data - besluiten reizigers te compenseren voor de gebrekkige dienstverlening.

Elliotts advies: focus niet alleen meer op business intelligence maar ook op social intelligence!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in