Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument vindt fabrikant en supermarkt geen betrouwbare bron van productinformatie

GEZONDHEID Alleen foodbloggers scoren nog slechter op betrouwbaarheid.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Laag in pikorde
Daarmee bungelen fabrikanten en supermarkten jammerlijk onderaan de ranking. Alleen de entiteit ‘foodbloggers’ staat nóg lager in de pikorde; maar 2 procent van de respondenten vindt hen ‘een betrouwbare bron’. (Een weetje waar fabrikanten en supermarkten die focussen op ‘gezond’ wellicht hun voordeel mee kunnen doen.) Wél betrouwbaar gevonden worden consumentenorganisaties (55 pct) zoals de Consumentenbond en gezondheidsorganisatie (44 pct) zoals het Diabetesfonds. Ook het Voedingscentrum (zonder commercieel belang, want 100 procent gesubsidieerd door het Rijk) wordt als een betrouwbare bron gezien (54 procent).

Vinkje
Gek genoeg zien consumenten keurmerken op verpakkingen niet per se als betrouwbaar (17 pct). Sneu misschien voor goed doortimmerde keurmerken als MSC (duurzame visserij), EKO (wil biologisch voortdurend naar een hoger plan tillen) en het Vegetarisch keurmerk (als dat ergens op staat, zitten er volgens de Nederlandse Vegetariërsbond geen ingrediënten van dierlijke oorsprong in), maar wellicht zorgen bepaalde keurmerken voor verwarring. ‘Het vinkje’, dat bedoeld was om consumenten gemakkelijk een gezondere keuze te laten maken in de supermarkt, heeft eerder voor meer dan voor minder verwarring gezorgd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in