Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument kritischer over reclame

De consument heeft geen hoge dunk van reclame. Reclame werkt prijsverhogend, is misleidend, niet echt leuk, geeft geen betrouwbare…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het onderzoek kregen de respondenten onder meer stellingen over reclame voorgelegd, die deels ook vijf jaar geleden werden gebruikt. De houding van de Nederlander ten aanzien van reclame is alleen maar negatiever geworden, zo blijkt. Zo haalt de stelling 'reclame verhoogt de prijs van artikelen' een bijna tweemaal zo hoge saldoscore (het aantal mensen dat het eens is met de stelling minus het aantal oneens-stemmers) als in 1998.

related partner content for mobile comes here

Ook de reacties op de nieuwe stelling 'reclame overdrijft maar liegt niet', zijn weinig rooskleurig: een meerderheid onderschrijft deze uitspraak niet. 'Jokkende' reclame staat, samen met ongevraagde en programmaonderbrekende reclame, dan ook bovenaan in de toptien van (spontaan genoemde) ergernissen. Het hoge volume van (tv-)reclame scoort hier trouwens ook hoog.

Reclame waar de Nederlandse consument moeite mee heeft zijn, naast de gebruikelijke telemarketing, reclame via sms, e-mail en internet.

Reclame die de consument het liefst verboden zou zien, is reclame voor gokproducten (casino's) en reclame die zicht richt op kinderen tot zes jaar. Het onderzoek kent nog wel een bescheiden pluspuntje: het persoonlijk nut dat men van reclame heeft beoordeelt men het milde rapportcijfer 5,5. In '98 was dat 5,3.

Intomart voerde het onderzoek uit. De resultaten worden gepubliceerd in het jubileumnummer van Adformatie, dat vandaag verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in