Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktonderzoek moet anders

Al in de vroege jaren 70 ontstond het inzicht dat marktonderzoekers zich meer moeten bezighouden met onderzoek in de echte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We weten daardoor steeds meer over hoe consumenten over zichzelf praten en nog steeds veel te weinig over wat zij doen.

related partner content for mobile comes here

Het gros van de gegevens in marktonderzoek is gebaseerd op de herinneringen, gedachten en voornemens van consumenten, maar niet op hun werkelijke gedrag. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rijk geschakeerd verhaal te halen uit een stapel vragenlijsten dan uit een observatie in de supermarkt. Marktonderzoekers verzamelen die gegevens heel vaak dichtbij huis: bijvoorbeeld bij hun eigen studenten. Tenslotte zijn ze er heel goed in geworden om deze praktijk theoretisch rond te breien.

Wat moet er veranderen? Alle belanghebbenden moeten meer aandacht geven aan onderzoek dat extern valide is, getoetst aan werkelijk consumentengedrag. Er moet veel meer onderzoek komen naar de invloed van echte producten en echte advertenties op echte consumenten. Wetenschappelijke tijdschriften moeten hier hun verantwoordelijkheid nemen en alleen nog over dit soort onderzoek publiceren. Over consumententaal weten we genoeg. Wat consumenten zeggen voorspelt namelijk niet wat ze doen.

< SIZE=1>Bron: Marketing Research<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in