Marktonderzoek moet anders


We weten daardoor steeds meer over hoe consumenten over zichzelf praten en nog steeds veel te weinig over wat zij doen.
Het gros van de gegevens in marktonderzoek is gebaseerd op de herinneringen, gedachten en voornemens van consumenten, maar niet op hun werkelijke gedrag. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rijk geschakeerd verhaal te halen uit een stapel vragenlijsten dan uit een observatie in de supermarkt. Marktonderzoekers verzamelen die gegevens heel vaak dichtbij huis: bijvoorbeeld bij hun eigen studenten. Tenslotte zijn ze er heel goed in geworden om deze praktijk theoretisch rond te breien.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat moet er veranderen? Alle belanghebbenden moeten meer aandacht geven aan onderzoek dat extern valide is, getoetst aan werkelijk consumentengedrag. Er moet veel meer onderzoek komen naar de invloed van echte producten en echte advertenties op echte consumenten. Wetenschappelijke tijdschriften moeten hier hun verantwoordelijkheid nemen en alleen nog over dit soort onderzoek publiceren. Over consumententaal weten we genoeg. Wat consumenten zeggen voorspelt namelijk niet wat ze doen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Research<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid