Overslaan en naar de inhoud gaan

Experiment wijst uit: adverteren op YouTube Shorts is goedkoper én effectiever dan op TikTok

Het was de eerste test met advertenties puur op YouTube Shorts. Adverteerders doen er inzichten mee op.
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
© Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland Youtube
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
© Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland Youtube

Een eerste test met adverteren tussen enkel YouTube Short-video's levert deelnemende adverteerders interessante inzichten op. De advertentievorm is bijna vijftig procent goedkoper dan TikTok, maar kan ook langere weergaven genereren. Dat schrijft vaktitel Adage op basis van bevindingen van videoreclamebureau Precise.TV, dat een exclusief experiment draaide met YouTube Shorts.

related partner content for mobile comes here

Lagere CPM en langere weergave

Op YouTube Shorts ziet de consument korte, verticale video's op een manier die lijkt op TikTok en Instagram Reels. Inmiddels kijken meer dan twee miljard (jazeker) ingelogde Google-gebruikers maandelijks naar YouTube Shorts-video's, zo meldde Google afgelopen zomer. 

Maar een campagne waarbij een mediabureau verticale videoreclames alléén op YouTube Shorts kon inkopen, was er nog niet. Adverteerders konden Shorts alleen betrekken bij hun bestaande Google- en YouTube-campagnes. Tot nu. Precise.TV draaide alleen YouTube Shorts-reclames voor merken als Asics en Moose Toys. Uit die test komt naar voren dat YouTube Shorts-reclames 46 procent minder kosten dan reclames op TikTok. De CPM - dus prijs per duizend weergaven - ligt op respectievelijk zo'n vier en acht dollar. De CPM van YouTube Shorts kan wel veranderen als YouTube de advertentievorm breed beschikbaar stelt.

Het tweede belangrijke inzicht dat uit het experiment naar voren komt is dat de adverteerder kan instellen dat een weergave pas telt als de consument minimaal tien seconden kijkt. Dat is voor adverteerders een wezenlijk verschil met TikTok, dat een weergave rekent vanaf zes seconden kijktijd. 

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in