YouTube laat in aanmerking komende makers van Shorts - korte, verticale video's - vanaf 1 februari meedelen in de advertentie-inkomsten van de video's. Creators die aan YouTube's voorwaarden voldoen, krijgen vanaf dan 45 procent van de reclameopbrengsten. Daar staat tegenover dat YouTube stopt met zijn Shorts Fund, dat vaste bedragen uitkeerde aan deelnemende videomakers.
Voorwaarden
Creators bepalen zelf of zij mee willen doen aan het nieuwe verdienmodel, schrijft The Verge op basis van een aankondiging van YouTube. Een creator die aanspraak wil maken op een deel van de advertentie-inkomsten van YouTube Shorts-video's, moet een formulier invullen en zo deelnemen aan een programma. Om in aanmerking te komen voor dit programma, moet de videomaker minimaal duizend abonnees op YouTube hebben. Ook moeten de Shorts-video's minimaal tien miljoen kijkers in de afgelopen negentig dagen gehad hebben.
Meedelen is niet uniek
Dat Shorts-creators gaan meedelen in YouTube's advertentie-inkomsten is een logische stap. Het bedrijf hanteert deze methode namelijk al veel langer voor reguliere YouTube-video's. Sommige concurrerende socialmediaplatformen experimenteren ook met makers laten profiteren van advertentie-inkomsten uit hun video's. Zo startte Snapchat al in februari 2022 een test met advertenties in Stories van bekende gebruikers.
Einde van Shorts Fund
Nu YouTube het verdienmodel van Shorts verandert, stopt het ook met zijn Shorts Fund. YouTube startte dit fonds van honderd miljoen dollar een tijd terug om twijfelende creators van Snapchat, Instagram Reels en TikTok over te halen om video's te delen via YouTube Shorts. Creatieve makers die hun doelstellingen haalden, kregen financiële bonussen van YouTube. Het bedrijf maakt in maart de laatste betalingen uit Shorts Fund over. Het Shorts Fund is ook in Nederland te gebruiken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!