Overslaan en naar de inhoud gaan

GfK introduceert een methode om online campagnes te meten zonder cookies

Volgens GfK heeft de nieuwe manier van meten vier belangrijke voordelen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

GfK introduceert Sensic, een manier om online campagnes te meten zonder gebruik te maken van (third party) cookies. De nieuwe methode haakt in op de trend dat grote techbedrijven third party cookies uitfaseren, waardoor adverteerders en onderzoekspartijen nieuwe, cookieloze technieken moeten lanceren om online consumentengedrag te blijven meten.

related partner content for mobile comes here

Nieuwe meetmethode

De Sensic-methode om online campagnes te meten bestaat volgens GfK uit drie onderdelen: de registratie van het aantal impressies, inzicht in doelgroepbereik en aanvullend bereik uit gesloten online kanalen als Meta (Facebook en Instagram) en YouTube. De meetmethode houdt verband met het GXL-panel van GfK.

Arjan Drost, head of media business bij GfK, legt uit: 'Deze manier van campagnes meten is het logische antwoord op een groeiende vraag vanuit de markt. De technische opties om überhaupt objectief campagnes te meten nemen af, terwijl de nood toeneemt. Kijk bijvoorbeeld naar de markt van kansspelaanbieders; zij moeten hun bereik verantwoorden. Met onze oplossing kan dat.'

Volgens GfK levert de nieuwe meetmethode vier belangrijke voordelen op. Allereerst het feit dat er geen third party cookies nodig zijn, waardoor de meetmethode klaar is voor de toekomst. Ten tweede geeft de meetmethode inzicht in bereik versus ingekochte doelgroepverdeling (via line-items van de campagne). De meetmethode biedt ook inzicht in het totale onlinegedrag, de overlap van merken en toegevoegd bereik via sociale media. Tot slot verwacht GfK dat de adverteerder via ruimere inzichten in de online doelgroepen een betere targeting kan opzetten. Dat moet leiden tot een hogere kwaliteit campagne.

Alternatief

GfK is niet de eerste partij die software uitbrengt waarmee marketeers zonder cookies online campagnes kunnen meten. Er zijn daarnaast partijen die software ontwikkeld hebben om zonder cookies advertentiecampagnes uit te serveren. De Sensic-software van GfK doet de publieksmeting en is zo dus anders dan de 'serveersoftware' van een organisatie als het Nederlandse Opt Out Advertising. Dit bedrijf maakte eind november de stap naar het Verenigd Koninkrijk om daar Britse uitgevers zoals The Guardian aan te sluiten

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in