Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze inzichten komen naar voren uit een onderzoek onder e-commercebedrijven

Eén van de inzichten: bij bedrijven met een omzet tot 3 miljoen euro gaat 78 procent van het marketingbudget naar nieuwe klanten werven.
e-commerce
© Shutterstock
e-commerce
© Shutterstock

De zogeheten E-commerce Monitor is gebaseerd op gesprekken met 391 e-commercebedrijven en 10 verdiepende interviews. Uit die data blijkt bijvoorbeeld ook dat 'waar is mijn bestelling' bij 35 procent van de webwinkels de meest gestelde vraag is. 

AI voor de klantenservice

Het rapport gaat dieper in op de marketing en klantenservice. Zo wil meer dan 25 procent van de webwinkels kunstmatige intelligentie (AI) of self-service-oplossingen implementeren op de klantenserviceafdeling. Wat AI dan moet doen op de klantenservice, verschilt erg per onderneming. Onderstaande afbeelding laat dat zien. Klanten sneller helpen (45 procent) is de belangrijkste reden dat e-commercebedrijven AI inzetten of willen inzetten.

ai bij klantenservice
© E-commerce monitor

Het verhogen van de klanttevredenheid is dit jaar voor bijna de helft (46 procent) van de webwinkels de belangrijkste uitdaging voor de klantenservice. Daarna volgen het commercieel benutten van klantcontacten (33 procent) en het bieden van een consistente klantervaring (23 procent).

De grootste uitdagingen rondom marketing zijn voor webshops het aantrekken van nieuwe leads (49 procent), loyaliteit en herhaalaankopen (47 procent) en het optimaliseren van de multichannel (33 procent).

Met een customer data platform (CDP) kan een onderneming zijn klanten beheren. Van de kleine webshops gebruikt 41 procent een CDP. Van de grote webshops is dat 82 procent. Belangrijke uitdagingen zijn het aantrekken van nieuwe klanten en het verhogen van de loyaliteit en stimuleren van herhaalaankopen. Hoe groter de onderneming, hoe meer focus er uitgaat naar bestaande klanten. 

Het volledige rapport is hier gratis als pdf te lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jur Baart

Deze reactie is verwijderd

Cheil Benelux

He Rens, de link naar het rapport werkt niet

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in