Overslaan en naar de inhoud gaan

Kruidvat vergroot marktplaats binnen zijn webwinkel

De retailer laat partners nu producten verkopen in de categorie gezondheid/sport, waarna beauty en body volgt.
Kruidvat in Utrecht
Kruidvat in Utrecht
© Wikimedia (rechtenvrij)
Kruidvat in Utrecht
Kruidvat in Utrecht
© Wikimedia (rechtenvrij)

Bij de start mochten zeven verkooppartners producten voor babyverzorging aanbieden. Inmiddels zijn dat veertien partners en verwelkomt Kruidvat ook bedrijven die gezondheid- en sport gerelateerde producten aanbieden. Zo groeit het online productassortiment van Kruidvat met vijfhonderd producten, schrijft Emerce.

Fitnessapparatuur

Een blik op de gezondheid- en sportpagina van de Kruidvat-webwinkel leert dat partners er onder meer bokszakken, dartborden, hometrainers en tafeltennistafels aanbieden. Producten die je niet in Kruidvat-winkels vindt en die Kruidvat zelf ook niet verkoopt. De consument ziet bij het navigeren in het productaanbod welke producten door Kruidvat zelf verkocht worden (eiwitpoeder en sportrepen bijvoorbeeld) en welke niet. Producten van partners hebben namelijk de vermelding 'Verkoop via partner'. 

Kruidvat marketplace
Producten van partners in de Kruidvat-webwinkel Screenshot Adformatie

Verkoper is verantwoordelijk

De consument bestelt het product, bijvoorbeeld een hometrainer, via de Kruidvat-webwinkel. Kruidvat heeft daarna weinig te maken met de vervolgstappen. De partner is namelijk verantwoordelijk voor de verzending en afhandeling van eventuele vragen, retouren en garantiedefecten. Het bestelde product komt uit het magazijn van de partner. Hoewel Kruidvat klantvragen kan doorzetten, moet de verkoper de vragen zelf beantwoorden. 

Kruidvat zegt alleen passende partners te accepteren en service level agreements af te sluiten om afspraken rondom het kwaliteitsniveau van producten en klantbehandeling. Voor partners is verkopen via de website en app van Kruidvat interessant omdat de platformen gezamenlijk drie miljoen wekelijkse bezoekers hebben. Kruidvat, onderdeel van AS Watson, ziet zelf ook brood in het vergroten van zijn marketplace. Het bedrijf zegt dat externe verkopers straks ook producten kunnen verkopen in de categorie beauty en body.

Retailmedia

Voor Kruidvat is de marketplace één van de manieren om meer inkomsten te halen uit zijn webwinkel. Het bedrijf biedt sinds een paar maanden ook een retailmediaprogramma aan, genaamd Optimo. Het programma werkt zoals we retailmedia kennen: een merk kan tegen betaling een product onder de aandacht brengen van meer websitebezoekers. Optimo staat los van de ontwikkelingen rondom de marketplace, benadrukt Kruidvat.

Het marketplace-model wint aan populariteit, ook bij andere retailers. Merken als Blokker en Leen Bakker doen dit al tijden, overgenomen van Bol.com en Amazon. MediaMarkt lanceerde vorige maand een online marktplaats binnen zijn Nederlandse webwinkel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in