Overslaan en naar de inhoud gaan

Roorda kiest voor humor om jongeren NL-Alert serieus te laten nemen

Roorda Reclamebureau gebruikt humor om jongeren alerter te laten reageren op een NL-Alert.
Still uit de commercial
Jongeren moeten NL-alerts serieuzer gaan nemen
Still uit de commercial
Jongeren moeten NL-alerts serieuzer gaan nemen

Hoewel de meeste Nederlanders aanwijzingen uit een NL-Alert keurig opvolgen, blijkt dat jongeren hierin achterblijven. Ze onderschatten risico’s en vinden het vaak lastig om de urgentie van een waarschuwingsbericht in te schatten. “Jongeren zijn vooral bezig met de leuke dingen in het leven,” zegt Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda. “Het gevaar is vaak niet direct zichtbaar, waardoor ze denken dat het hen niet aangaat.”

Serie ongemakkelijke momenten

De campagne bestaat uit vier video’s waarin jongeren op onverwachte én ongemakkelijke momenten direct handelen na ontvangst van een NL-Alert. Of ze nu net een eerste date hebben, in de gevangenis zitten, een muis in de kamer proberen te negeren of net een flinke dot wasabi hebben gegeten: ze volgen het NL-Alert onmiddellijk op. Het levert herkenbare, absurde situaties op die tegelijk het gewenste gedrag normaliseren.

Volgens Jansen is humor essentieel in de aanpak. “Tijdens co-creatiesessies met jongeren kwamen de grappigste én ongemakkelijkste NL-Alert-momenten naar boven. Humor werkt: het maakt de boodschap toegankelijker, versterkt het gevoel van urgentie en laat de sociale norm zien.”

Gerichte campagnestrategie

De nieuwe jongerenlijn is onderdeel van een bredere strategie die Roorda – samen met Tabula Rasa – ontwikkelde na het winnen van de overheidsaanbesteding voor NL-Alert. In januari ging de eerste campagne live, gericht op mensen die doorgaans al goed reageren op een alert. Zij werden gestimuleerd om na ontvangst van een bericht ook anderen te informeren.

Deze tweede campagne richt zich specifiek op jongeren, bij wie uit onderzoek van het ministerie blijkt dat de urgentiebeleving vaak ontbreekt. Eerder zijn ook campagnes ontwikkeld voor mensen met een visuele of auditieve beperking en inwoners van grensgebieden.

Bekijk hier de commercials:

Muis

Gevangenis

Date

Wasabi

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in