Mannen- en vrouwentaal op Twitter


Hier is door de Mitre Corp onderzoek (‘Discriminating Gender on Twitter’) naar gedaan.
Op Fast Company is de onderzoeksmethode te lezen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is vooral een grappig onderzoek, en niet geheel representatief voor de gehele Twitter-bevolking. Maar MarketingVox geeft aan dat deze gegevens best wel eens interessant voor marketeers kunnen zijn.
De onderzoekers ontdekten dat mensen die woorden als
Love, haha, cute, omg, yay, happy, girl, hair, lol, hubby, mom, miss, feel, bed, today, baby, excited, ugh, hehe, husband, sleep, hate, tomorrow, day, wait, totally, home, shopping, I’ll, aww, etsy, feeling, wanna, sad, chocolate, don’t, lovely
gebruiken, vooral vrouw zijn.
Mannen tweeten woorden als
Http, Google.
Door met een computer op specifieke woorden te zoeken, konden de onderzoekers in 66 procent van de gevallen het geslacht van de Twitteraar juist raden. Door een hele rits tweets te analyseren, steeg dat aantal tot meer dan 75 procent.
In het echte leven gebruiken mannen en vrouwen andere woorden, en nu zijn onderzoekers dus bezig om met gebruik van n-gramming-techniek de verschillen in taal online te analyseren.
Zo is de kans groot dat als een Twitteraar een uitroepteken of een smiley in een tweet gebruikt, het een vrouw betreft.
Social network Facebook heeft de taal van de gebruikers ook onder de onderzoeksloep gelegd en ontdekte dat jongeren zich vaak negatiever online uitlaten dan oudere gebruikers. Ze vloeken ook meer en gebruiken vaker de woorden ‘I’ of ‘my’. Oudere gebruikers plaatsen langere updates, gebruiken meer standaard-Engels en praten over familie en vrienden. Populaire Facebook-gebruikers gebruiken vaker het woord ‘you’, schrijven ook langere updates, praten over sport en muziek en niet zozeer over familie en plaatsen minder vaak emotionele updates.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid