'Bedrijven verhogen social media budget met 30 procent'


Dit blijkt uit onderzoek van management consultancy Booz & Company naar het gebruik en inzicht in social media bij 60 Nederlandse bedrijven. De ondervraagde bedrijven geven aan dat ze social media voornamelijk gebruiken voor merkbekendheid en klantbetrokkenheid. De impact van social media wordt nog onvoldoende door henzelf gemeten en er is weinig inzicht in hoe er daadwerkelijk verkoop mee tot stand kan worden gebracht. De meeste bedrijven erkennen niet te beschikken over een duidelijke strategie en evenmin over de benodigde vaardigheden om social media volledig te benutten.
Driekwart van de ondervraagde bedrijven is actief op LinkedIn, gevolgd door Facebook en Twitter. Op Hyves is nog geen kwart actief. Opmerkelijk is volgens Booz & Company dat de grootte van een bedrijf van invloed is op het gebruik van social media. Kleinere bedrijven, met een omzet van minder dan 25 miljoen, gebruiken vooral LinkedIn (80%), Facebook (77%) en Twitter (65%). Grote ondernemingen, met een omzet van 500 miljoen of meer, zijn het meest actief op YouTube (60%), platforms van het eigen bedrijf (65%) en sites waar consumenten producten kunnen beoordelen (35%).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMiddelgrote bedrijven, met een omzet van € 25-500 miljoen, lopen achter en zijn het minst actief in het gebruik van social media. ‘Blijkbaar zijn kleinere bedrijven ondernemender en flexibeler, waardoor ze sneller inspelen op nieuwe mogelijkheden zoals social media. In middelgrote en grote bedrijven wordt wellicht primair gedacht vanuit risicobeheersing en is er minder ruimte om te experimenteren’, aldus Coen de Vuijst, Partner bij Booz & Company.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid