Commissariaat wuift kritiek Tros weg
Volgens een woordvoerder zijn de regels volkomen helder. De Tros kreeg de afgelopen jaren enkele malen een boete van het commissariaat omdat derden geld verdienden met de verkoop van merchandiseproducten van kinderprogramma’s die de omroep uitzond. Directeur Peter Kuipers zei donderdag in de Volkskrant dat onduidelijk is wat wel en niet is toegestaan. Daarom schrapt hij een groot deel van de eigen kinderprogramma’s. Kuipers: 'De grenzen van wat wel mag en niet mag zijn volkomen onduidelijk. Merchandising is niet verboden. Dat is wettelijk bepaald. Merchandising is zelfs essentieel voor producenten van kinderprogramma’s. 90 procent van de inkomsten komen daar vandaan. De vraag is: waar gaat het te ver?’
'Het dienstbaarheidsverbod is voor iedereen duidelijk’, zegt de woordvoerder van het Commissariaat. 'De regels zijn gewoon helder. Dat weet de Tros ook. Andere omroepen zijn wel in staat om kinderprogramma’s te maken zonder regels te overtreden.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVolgens de zegsman heeft het commissariaat meerdere malen helderheid aan de Tros verschaft over wat wel en wat niet mag. Kuipers zou daarvoor zelfs op bezoek zijn geweest.
De Tros stopt per 1 januari definitief met alle kinderprogramma’s waar merchandising om heen zit. Het gaat om 800 van de 980 uur kinder-tv die de omroep jaarlijks uitzendt.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid