Overslaan en naar de inhoud gaan

Commissariaat wuift kritiek Tros weg

Het Commissariaat voor de Media verwerpt de kritiek van de Tros over de regels rond kinderprogramma’s en merchandising.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens een woordvoerder zijn de regels volkomen helder. De kreeg de afgelopen jaren enkele malen een boete van het commissariaat omdat derden geld verdienden met de verkoop van merchandiseproducten van kinderprogramma’s die de omroep uitzond. Directeur Peter Kuipers zei donderdag in de Volkskrant dat onduidelijk is wat wel en niet is toegestaan. Daarom schrapt hij een groot deel van de eigen kinderprogramma’s. Kuipers: 'De grenzen van wat wel mag en niet mag zijn volkomen onduidelijk. Merchandising is niet verboden. Dat is wettelijk bepaald. Merchandising is zelfs essentieel voor producenten van kinderprogramma’s. 90 procent van de inkomsten komen daar vandaan. De vraag is: waar gaat het te ver?’

related partner content for mobile comes here

'Het dienstbaarheidsverbod is voor iedereen duidelijk’, zegt de woordvoerder van het . 'De regels zijn gewoon helder. Dat weet de Tros ook. Andere omroepen zijn wel in staat om kinderprogramma’s te maken zonder regels te overtreden.’

Volgens de zegsman heeft het commissariaat meerdere malen helderheid aan de Tros verschaft over wat wel en wat niet mag. Kuipers zou daarvoor zelfs op bezoek zijn geweest.

De Tros stopt per 1 januari definitief met alle kinderprogramma’s waar merchandising om heen zit. Het gaat om 800 van de 980 uur kinder-tv die de omroep jaarlijks uitzendt.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in