Griep, Reclames voor stroom en Marketing....


Er zijn een tweetal dingen die mij de afgelopen week zijn opgevallen. En beide hebben mij aan het denken gezet over het gedrag dat mensen vertonen en datzelfde gedrag dat wij marketeers zo graag willen veranderen. Ten eerste, hebben een aantal mensen in mijn buurt last van griep. Niets ernstigs of Mexicaans. Maar nadat ik mijn vrienden en collega's vroeg of ze het feit, dat ze juist nu last van de griep hebben, serieuzer namen dan normaal (gezien de context wellicht verstandig), was ik verbaasd te ontdekken dat ze het eigenlijk helemaal niet serieus namen....
Reden hiervoor, zeiden ze, was dat ze het waarschijnlijk via een collega of familielid hadden opgelopen en dat "het de ronde deed". Ze waren niet ongerust, want niemand die zij kenden of zagen had meer dan normaal ongemak van de griep. Al die berichten die men hoorde maakten geen indruk op ze.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet tweede ding dat mij opviel is de advertentie van de NEM. De pay-off luidt: "94% van de Nederlandse huishoudens betalen te veel". Uit onderzoek uitgevoerd door dr. Robert Cialdini en door het werk van Mark Earls we weten dat mensen het gedrag van andere mensen kopiëren en dat, als men op de hoogte is van een sociale norm, mensen de neiging hebben om aan te houden.
Dus vertellen dat 94% van de huishoudens teveel betaalt, draagt het gevaar met zich mee dat mensen op deze advertentie hetzelfde reageren als op mijn vraag naar de griep: "iedereen heeft er last van, dus ik maak er niet echt zorgen en ik ga mijn gedrag er ook niet door wijzigen".
Ik bezit geen gegevens om te twijfelen aan het succes van de totale campagne van de NEM, maar in dit specifieke geval vraag ik me af, of het wijzen op het feit dat de buurman waarschijnlijk de enige is die geen geld verliest door teveel te betalen, een grotere impact zou hebben op de gewenste gedragswijziging.
Ook als overheid kan je de taak, jouw burgers duidelijk te maken dat de griepepidemie serieus is, wellicht anders kracht bijzetten dan slechts tv en radio te gebruiken om te informeren. Laat bijvoorbeeld 10 op de 1000 mensen bewust een mondkapje dragen zodat men met het idee achter de kapjes in het dagelijkse leven geconfronteerd wordt en men preventief gedrag kan nadoen. Zoals Forrest Gump ons al leerde: stupid is as stupid does.
De manier waarop wij mensen onze informatie laten verwerken en delen, is minstens zo belangrijk als de informatie zelf. En daarbij is het ook belangrijk om niet te vergeten dat wij mensen zijn, en dus niet altijd rationeel te werk gaan. Ook als het in ons voordeel is dat wel te doen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid