Overslaan en naar de inhoud gaan

Griep, Reclames voor stroom en Marketing....

Er zijn een tweetal dingen die mij de afgelopen week zijn opgevallen. En beide hebben mij aan het denken gezet over het gedrag dat mensen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er zijn een tweetal dingen die mij de afgelopen week zijn opgevallen. En beide hebben mij aan het denken gezet over het gedrag dat mensen vertonen en datzelfde gedrag dat wij marketeers zo graag willen veranderen. Ten eerste, hebben een aantal mensen in mijn buurt last van griep. Niets ernstigs of Mexicaans. Maar nadat ik mijn vrienden en collega's vroeg of ze het feit, dat ze juist nu last van de griep hebben, serieuzer namen dan normaal (gezien de context wellicht verstandig), was ik verbaasd te ontdekken dat ze het eigenlijk helemaal niet serieus namen....

related partner content for mobile comes here

Reden hiervoor, zeiden ze, was dat ze het waarschijnlijk via een collega of familielid hadden opgelopen en dat "het de ronde deed". Ze waren niet ongerust, want niemand die zij kenden of zagen had meer dan normaal ongemak van de griep. Al die berichten die men hoorde maakten geen indruk op ze.

Het tweede ding dat mij opviel is de advertentie van de NEM. De pay-off luidt: "94% van de Nederlandse huishoudens betalen te veel". Uit onderzoek uitgevoerd door en door het werk van we weten dat mensen het gedrag van andere mensen kopiëren en dat, als men op de hoogte is van een sociale norm, mensen de neiging hebben om aan te houden.

Dus vertellen dat 94% van de huishoudens teveel betaalt, draagt het gevaar met zich mee dat mensen op deze advertentie hetzelfde reageren als op mijn vraag naar de griep: "iedereen heeft er last van, dus ik maak er niet echt zorgen en ik ga mijn gedrag er ook niet door wijzigen".

Ik bezit geen gegevens om te twijfelen aan het succes van de totale campagne van de NEM, maar in dit specifieke geval vraag ik me af, of het wijzen op het feit dat de buurman waarschijnlijk de enige is , een grotere impact zou hebben op de gewenste gedragswijziging.

Ook als overheid kan je de taak, jouw burgers duidelijk te maken dat de griepepidemie serieus is, wellicht anders kracht bijzetten dan slechts tv en radio te gebruiken om te informeren. Laat bijvoorbeeld zodat men met het idee achter de kapjes in het dagelijkse leven geconfronteerd wordt en men preventief gedrag kan nadoen. Zoals Forrest Gump ons al leerde: stupid is as stupid does.

waarop wij mensen onze informatie laten verwerken en delen, is minstens zo belangrijk als de informatie zelf. En daarbij is het ook belangrijk om niet te vergeten dat wij mensen zijn, en dus niet altijd rationeel te werk gaan. Ook als het in ons voordeel is dat wel te doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in