Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil baat hebben bij Sociaal Verantwoord Ondernemen

Sociaal Verantwoord Ondernemen (SVO of CSR, Corporate Social Responsibility) staat hoog op de agenda bij veel bedrijven, maar er is weinig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Binnen SVO stelt de consument zichzelf centraal. Hij gaat op zoek naar een persoonlijk voordeel voor zichzelf en zijn onmiddellijke omgeving. SVO wordt echter door weinig consumenten spontaan aan bedrijven of sectoren gekoppeld. Zij zien onderwijs en gezondheidszorg als de meest sociaal verantwoorde sectoren. SVO krijgt pas een meerwaarde voor de consument wanneer het relevant is en opgenomen wordt in het product- en merkbeleid van een bedrijf. In deze tijden van economische recessie is het opvallend dat consumenten winstgevende bedrijven erg waarderen. Dit zijn enkele conclusies uit het ‘Corporate Social Responsibility’-onderzoek dat werd uitgevoerd door InSites Consulting via online groepsdiscussies over de hele wereld.

related partner content for mobile comes here

Persoonlijk voordeel
De consument definieert SVO via dezelfde waarden als de bedrijfswereld. ‘Respect’, ‘Zorg’ en ‘Duurzaamheid’ vinden we bij beide partijen terug. Als het gaat om wie baat moet hebben bij SVO programma’s dan stelt de consument zichzelf op nummer één, gevolgd door ‘de maatschappij’. Op de derde plaats komt het ‘milieu’ gevolgd door ‘werknemers’. De consument plaatst zelf de overheid en aandeelhouders helemaal achteraan in het lijstje van belanghebbenden.

De consument vindt SVO acties van bedrijven al vlug weinig geloofwaardig. Veel consumenten hebben het gevoel dat SVO draait om marketing en verkoop. Dit negatieve oordeel wordt versterkt door SVO-activiteiten die als irrelevant en ver van mijn bed worden beleefd. Naast een gebrek aan geloofwaardigheid en relevantie hebben weinig consumenten weet van de SVO-activiteiten van ondernemingen waardoor de impact beperkt blijft.

Globaal zijn er een paar heel universele thema’s binnen SVO zoals ‘Zorg’ en ‘Respect’. De consument vindt milieuzorg, de zorg voor kinderen en educatieve projecten heel belangrijk. Op een meer lokaal niveau worden per thema andere accenten gelegd. De rijkdom van een bepaald land, de mate van ontwikkeling, de huidige werkomstandigheden en toekomstkansen van de regio zijn belangrijke bepalende dimensies. Hoe meer randvoorwaarden (bv. huisvesting, onderwijs...) zijn ingevuld, hoe makkelijker mensen zich richten op meer ecologische en minder primaire thema’s.

4 tips om SVO meer waarde te geven
De relevantie en waarde van een SVO project wordt verhoogd wanneer bedrijven met de volgende vier tips voldoende rekening houden.

1. Alles start bij de consument. De consument moet een actieve speler zijn binnen het SVO verhaal, want zij zien zichzelf als de belangrijkste belanghebbende. Luister dus naar hem/haar, zoek uit wat hun persoonlijke hobbies, bezorgdheden en noden zijn. Ga op zoek naar die dimensies waarop het tussen bedrijf en consument kan klikken. Maar blijf trouw aan de bedrijfswaarden.

2. Gebruik en maximaliseer de eigen sectorcompetentie en expertise.

3. Houd rekening met culturele verschillen en spreek de taal van de doelgroep.

4. Zorg ervoor dat de SVO-missie ook herkenbaar is in het merk. Veranker de SVO-doelstelling in het product- en merkenbeleid van het bedrijf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in