Consument wil baat hebben bij Sociaal Verantwoord Ondernemen


Binnen SVO stelt de consument zichzelf centraal. Hij gaat op zoek naar een persoonlijk voordeel voor zichzelf en zijn onmiddellijke omgeving. SVO wordt echter door weinig consumenten spontaan aan bedrijven of sectoren gekoppeld. Zij zien onderwijs en gezondheidszorg als de meest sociaal verantwoorde sectoren. SVO krijgt pas een meerwaarde voor de consument wanneer het relevant is en opgenomen wordt in het product- en merkbeleid van een bedrijf. In deze tijden van economische recessie is het opvallend dat consumenten winstgevende bedrijven erg waarderen. Dit zijn enkele conclusies uit het ‘Corporate Social Responsibility’-onderzoek dat werd uitgevoerd door InSites Consulting via online groepsdiscussies over de hele wereld.
Persoonlijk voordeel
De consument definieert SVO via dezelfde waarden als de bedrijfswereld. ‘Respect’, ‘Zorg’ en ‘Duurzaamheid’ vinden we bij beide partijen terug. Als het gaat om wie baat moet hebben bij SVO programma’s dan stelt de consument zichzelf op nummer één, gevolgd door ‘de maatschappij’. Op de derde plaats komt het ‘milieu’ gevolgd door ‘werknemers’. De consument plaatst zelf de overheid en aandeelhouders helemaal achteraan in het lijstje van belanghebbenden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe consument vindt SVO acties van bedrijven al vlug weinig geloofwaardig. Veel consumenten hebben het gevoel dat SVO draait om marketing en verkoop. Dit negatieve oordeel wordt versterkt door SVO-activiteiten die als irrelevant en ver van mijn bed worden beleefd. Naast een gebrek aan geloofwaardigheid en relevantie hebben weinig consumenten weet van de SVO-activiteiten van ondernemingen waardoor de impact beperkt blijft.
Globaal zijn er een paar heel universele thema’s binnen SVO zoals ‘Zorg’ en ‘Respect’. De consument vindt milieuzorg, de zorg voor kinderen en educatieve projecten heel belangrijk. Op een meer lokaal niveau worden per thema andere accenten gelegd. De rijkdom van een bepaald land, de mate van ontwikkeling, de huidige werkomstandigheden en toekomstkansen van de regio zijn belangrijke bepalende dimensies. Hoe meer randvoorwaarden (bv. huisvesting, onderwijs...) zijn ingevuld, hoe makkelijker mensen zich richten op meer ecologische en minder primaire thema’s.
4 tips om SVO meer waarde te geven
De relevantie en waarde van een SVO project wordt verhoogd wanneer bedrijven met de volgende vier tips voldoende rekening houden.
1. Alles start bij de consument. De consument moet een actieve speler zijn binnen het SVO verhaal, want zij zien zichzelf als de belangrijkste belanghebbende. Luister dus naar hem/haar, zoek uit wat hun persoonlijke hobbies, bezorgdheden en noden zijn. Ga op zoek naar die dimensies waarop het tussen bedrijf en consument kan klikken. Maar blijf trouw aan de bedrijfswaarden.
2. Gebruik en maximaliseer de eigen sectorcompetentie en expertise.
3. Houd rekening met culturele verschillen en spreek de taal van de doelgroep.
4. Zorg ervoor dat de SVO-missie ook herkenbaar is in het merk. Veranker de SVO-doelstelling in het product- en merkenbeleid van het bedrijf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid