Overslaan en naar de inhoud gaan

Sandd wil Selektmail aanpakken

Postbedrijf Sandd wil dat concurrent DHL/Selektmail stopt met het 'saboteren van de postmarkt' met zijn huidige prijsbeleid.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bedrijf stapt indien nodig naar de rechter, zegt Joost van Raay, commissaris bij Sandd in De Telegraaf. 'De bonden zouden hun protest niet op TNT, maar op Deutsche Post moeten richten', legt Van Raay uit. Volgens zijn door de prijsdumping van Selektmail (DHL Global Mail) de tarieven op de Nederlandse postmarkt zo laag dat aanbieders hun personeel niet de huidige ’fatsoenlijke’ arbeidsvoorwaarden kunnen aanbieden.

'Sandd zal op korte termijn per brief aandacht vragen voor de ongewenste praktijken van Deutsche Post bij de Opta, de NMa, de bonden en beleidsmakers in Den Haag en Brussel. Zonodig stappen we naar de rechter', zegt Van Raay. Hij pleit voor een onderzoek dat duidelijk moet maken hoe het komt dat tarieven op de postmarkt zo laag zijn.

Het onderzoek is volgens Van Raay nodig, omdat in de postwetgeving is afgesproken dat Sandd en DHL/Selektmail hun bezorgers een vast arbeidscontract moeten aanbieden en afscheid moeten nemen van het huidige beloningssysteem met freelancers.

In principe zou de minister per 1 januari die indienstneming zelfs moeten afdwingen, maar de alternatieve postbedrijven verzetten zich daar tegen. De lage marktprijzen maken het voor hen onmogelijk om de beloningsstructuur te verbeteren. Volgens Van Raay komt dit doordat DHL/Selektmail op ongeoorloofde wijze een prijsoorlog in stand houdt op de Nederlandse markt.

Bron: De Telegraaf (Wouter van Bergen).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in