Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlanders hebben minste vertrouwen in sociale betrokkenheid merken’

Nederlandse consumenten zijn wereldwijd het minst bereid om merken aan te schaffen of te promoten die goede doelen ondersteunen. Dat kom…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In met name de opkomende markten zoals Brazilië, China en India verwachten klanten dat bedrijven en grote merken juist sociaal betrokken zijn. Drie op de vier is zelfs bereid om van merk te wisselen als deze een goed doel ondersteunt. In Nederland is slechts één op de drie consumenten hiertoe geneigd. Daarentegen vinden onze landgenoten wel massaal (84%) dat bedrijven evenveel belang zouden moeten besteden aan economische als maatschappelijke belangen.

related partner content for mobile comes here

Nederland heeft een vrijgevig imago als het gaat om het ondersteunen van maatschappelijke en goede doelen. 76 procent van de respondenten geeft aan minimaal één keer per jaar geld te geven aan een goed doel en 63 procent geeft zelfs aan persoonlijk actief te zijn voor een goed doel. Dit is de hoogste score in Europa en Amerika. Deze betrokkenheid staat in schril contrast met de bereidheid merken aan te schaffen (35%) of te promoten (35%) die bijvoorbeeld lokale buurtinitiatieven steunen, een gezond en actief leven promoten of een school in Soedan financieren. Tweederde van de wereldwijde consumenten verlangt dat merken iets ondernemen om een goed doel te steunen. In Nederland is dit slechts 40 procent. Merken die het volgens ons goed doen zijn Max Havelaar en Fair Trade.

Hoewel 50 procent van de Nederlanders vindt dat merken teveel geld uitgeven aan marketing & advertising en van mening is dat zij deze centen beter kunnen besteden aan een goed doel, wil slechts 16 procent meer betalen voor een merk dat sociaal betrokken is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in