Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijktijd tv stijgt wederom

Zowel in voorjaar, zomer als najaar 2010, ligt de televisiekijktijd hoger dan in 2009.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De televisiekijktijd loopt in 2010 op tot drie uur en tien minuten per dag. Dat is de prognose van , het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. Die prognose is gebaseerd op de stijgende kijktijd dit jaar tot nu toe. Het WK voetbal zorgde voor een stijging in het voorjaar, maar de trend zet zich voort in zomer en najaar.
Paul van Niekerk van Spot zegt dat het moeilijk is om een sluitende verklaring te geven, al zegt hij het gevoel te hebben dat de kwaliteit van de programmering een rol speelt. Hij benadrukt dat de stijgende kijktijd geen typisch Nederlands verschijnsel is, maar deel uitmaakt van een wereldwijde trend. Dit meldt Spot ook in zijn Televisierapport 2010, dat vandaag verschijnt.
Spot baseert de prognose op de kijkcijfers van . Niet alleen het ‘live’ kijken naar de uitzending neemt toe, maar ook uitgesteld kijken, zoals zelf opgenomen programma’s en Uitzending Gemist. Het televisiekijken concentreert zich nog steeds op een beperkt aantal zenders.
De top 20-zenders is goed voor 90 procent van de kijktijd, de top 10-zenders voor bijna 80 procent en de top 5 voor ongeveer 60 procent.
De hoge kijkdichtheid van televisie betekent ook een hoge kijkdichtheid van reclame. Het reclamedagbereik ligt op ruim 70 procent. Nederlanders kijken in 2010 ongeveer 18 minuten per dag naar reclame, in 2009 was dat nog 17 minuten (9 pct van de kijktijd). Spot signaleert ook dat de spotlengte van single spots geleidelijk aan korter wordt. Die ligt nu gemiddeld rond de 24 seconden. Maar adverteerders maken wel steeds meer gebruik van een zogenaamde twin spot-strategie. Het gaat om 30 procent van de campagnes en het fenomeen neemt nog steeds toe. In 2005 had slechts een vijfde deel van de campagnes een twin spot. De gemiddelde lengte van de gecombineerde spot ligt tegen de 35 seconden.

related partner content for mobile comes here

Meer vandaag in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in