Na de Zweedse modereus H&M is ook sportmerk Nike in een Chinese mediastorm beland. De bedrijven liggen er onder vuur nadat ze hun zorgen uitten over het gebruik van katoen uit de Chinese provincie Xinjiang, waar veel Oeigoeren in ‘heropvoedingskampen’ leven. Op Chinese sociale media roepen mensen elkaar op om producten van Nike niet meer te kopen. En de populaire Chinese acteur Wang Yibo heeft zijn sponsorcontract met Nike opgezegd.
De ophef begon nadat Chinese jongerenorganisaties met boze verklaringen kwamen richting de westerse bedrijven. 'Wil je geld verdienen in China terwijl je valse geruchten verspreidt en Xinjiang-katoen boycot? Wishful thinking', zo klonk het. Een andere organisatie noemde uitlatingen van H&M over het onderwerp "onwetend en arrogant".
Alibaba
Maar het blijft vermoedelijk niet bij kritiek alleen. De naam van H&M is om onduidelijke reden plotseling niet meer terug te vinden op een belangrijk e-commerceplatform van het Chinese webwinkelconcern Alibaba. H&M China is vanwege de ophef al met een korte verklaring gekomen. Daarin benadrukt het bedrijf dat het geen politieke stelling inneemt.
De ontwikkeling is opmerkelijk omdat de westerse bedrijven niet recent lieten weten de banden met katoenproducenten uit Xinjiang door te snijden. De berichten waar de Chinezen op reageren stonden al langer op de websites van de bedrijven. De acties lijken daarom eerder een reactie op recente internationale ontwikkelingen. Maandag legden de Europese Unie en de Verenigde Staten China nog sancties op vanwege mensenrechtenschendingen.
(ANP/Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!