10 gouden regels voor succesvol toepassen QR Codes in advertenties

[door Guido Gerritsen] Adverteerders worstelen nog steeds met de QR Code. Onbekendheid over de mogelijkheden en verkeerd gebruik lijkt eerder tegen ze te werken dan dat het hen iets biedt. Guido Gerritsen, adviseur op het gebied van SmartCom, garandeert dat de QR Code meer klanten en meer omzet genereert. Voor kleine en voor grote bedrijven en instellingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Advertenties, de lokale huis-aan-huis weekbladen die ieder huishouden wekelijks door de brievenbus ziet glijden, staan er vol mee. Dat is ook hun bestaansrecht. Lokale en landelijke adverteerders prijzen op die manier hun waren en diensten aan. Weekkranten maar ook stapels brochures worden verslonden. Het lijkt of niemand ook maar iets wil missen. Advertenties in alle soorten en maten. Van dubbele pagina’s tot 2 x 3 cm! En allemaal met het doel klanten te verleiden, naar hun winkel te trekken, omzet te genereren.  Het probleem is dat veel adverteerders alles willen vertellen in hun advertentie. Wie zijn ze, wat doen ze, welk aanbod hebben ze, waar zijn ze goed in, wat zijn de adresgegevens, een verwijzing naar de website, natuurlijk een logo. En dat alles in een fraaie opmaak. Veel, toch? Soms zien we dat in een advertentie de QR Code er ook nog even tussen gepropt is.

In ruim 6% van alle advertenties in de h-a-h weekkranten wordt een QR Code toegevoegd*.

De advertentie kent los van de beperkte ruimte een aantal beperkingen:

-  Het tonen van je deskundigheid,

-  De werking of uitleg van een product of dienst,

-  Emoties tonen, muziek en filmbeelden,

-  Er is geen directe interactie met de lezer van je advertentie!

 

De QR Code. Waarom het fout gaat

Door velen verguist, maar toch met een enorme potentie om meer omzet en meer klanten te krijgen. Er zit een forse ‘mits’ aan; je moet ze goed gebruiken! Helaas zien we te vaak dat de QR Code naar een homepage verwijst, en dan ook nog naar een non-responsive site. Hier worden direct al de eerste twee fouten gemaakt: doorlinken naar de homepage en de site die niet geschikt is om op een mobiele telefoon te bekijken. De QR Code wordt vrijwel altijd door een smartphone gescand, dus zou hetgeen je op het kleine beeldscherm van je smartphone ziet ook leesbaar moeten zijn. Doorlinken naar de homepage die niet voor de mobiele telefoon geschikt is, is dan geen optie. Je moet de tekst vergroten om überhaupt iets te kunnen lezen, je moet gaan zoeken in het menu en voor je het weet ben je de weg kwijt en kun je niet vinden wat je zoekt.

Teleurstelling en frustratie!

Google heeft onderzocht dat 48% van iedereen die een QR Code gescand heeft, gefrustreerd is en een negatief gevoel overhoudt wanneer men op een niet mobiel-vriendelijke site terecht komt. Persoonlijk denk ik dat dat eigenlijk nog veel meer is.

Beter is het om het beeldscherm van de smartphone te gebruiken als videoscherm. Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het beeldscherm is er geschikt voor en de boodschap blijft hangen. Wanneer je daarna de mogelijkheid biedt in de vorm van een reactieformulier, het openen van de webshop, een kortingscoupon toont, etc. dan is de animo groot en de kans op een transactie idem dito.

Een andere belangrijke fout die bijna in iedere advertentie waarin een QR code is opgenomen gemaakt wordt, is het ontbreken van een ‘reason why’. Waarom zou ik deze QR Code scannen? Word ik voor mijn inspanning (smartphone pakken, scanner activeren, richten op QR Code, wachten op respons en in spanning wachten op wat komen gaat) beloond? Wat is de boodschap die ik te zien krijg? Wat beweegt mij om iets van deze adverteerder te kopen? Voordeel, meerwaarde, uitleg?

Ook wordt het argument gebruikt dat de QR Code lelijk is en niet in de huisstijl en opgemaakte advertentie past. Detonerend in zijn omgeving, terwijl de QR Code met wat simpele ingrepen veel fraaier in opmaak kan worden verwerkt.

Conclusie

Het is meestal geen feest wanneer je de moeite neemt om een QR Code te scannen. Het levert je dan niets op. Terwijl wanneer je de QR Code op een goede manier gebruikt, het je meer omzet, meer klanten en een tevreden ‘customer experience’ oplevert.

Laat je niet verleiden door je reclamestudio om een QR Code in de advertentie op te nemen en door te linken naar je homepage. Denk daar goed over na en laat je adviseren door professionals die daar verstand van hebben.

Eigenlijk moet je bij de ontwikkeling van een advertentie niet je product of dienst centraal stellen, maar hoe je wilt dat de lezer van jouw advertentie in actie komt om op jouw aanbod in te gaan.

 

10 gouden regels voor succesvol toepassen QR Codes in advertenties

1. Verplaats je in wat je toekomstige klant wil zien in je advertentie en welke informatie daarna relevant is;

2. Maak de advertentie onderdeel van de QR Code en niet andersom;

3. Biedt de informatie aan in een mobiel vriendelijk formaat. Film/video past daar heel goed in;

4. Integreer de vormgeving van je QR Code;

5. Voeg altijd een reden om te scannen toe;

6. Biedt een alternatief wanneer men niet de mogelijkheid heeft of wil gebruiken om te scannen;

7. Testen, testen en testen. Werkt de QR code?

8. Maak degene die jouw QR Code scant een exclusieve klant. Biedt hem meerwaarde in de vorm van een beloning, korting, exclusieve aanbiedingen/informatie;

9. Biedt achter de QR Code altijd de mogelijkheid om direct contact te leggen, in te schrijven voor een nieuwsbrief, een whitepaper te ontvangen, etc.

10. Meet de resultaten. Hoe vaak gescand, waar gescand. Vraag je klanten of ze je QR code hebben gezien, wat ze er van vonden, etc.

* media-onderzoek h-a-h-weekkranten vanguido! Q1, 2014

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie