Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple maakt onze gezondheid transparant met Healthbook

De kern van de vooruitgang met wearable technologie zit in de capaciteiten van de ingebouwde sensoren. De binnenkort te verschijnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nieuwe product van Apple bestaat grofweg uit 4 componenten: Fitness Tracking, Health Monitoring, een App Interface, en een Wrist Tie.

related partner content for mobile comes here

Fitness tracking registreert  onder meer afgelegde afstand, calorie verbruik, en gewicht. Met deze module gaat Apple de concurrentie aan met bestaande single-purpose fitness trackers.

De echte innovatie zit in Health Monitoring: slaapritme, hartslag, glucose niveau, bloeddruk, hydratie kunnen via de ingebouwde sensoren worden gemeten en opgeslagen. Deze module houdt de gezondheid indicatoren bij zonder dat er allerlei intrusieve meetapparatuur moet worden gebruikt, laat staan dat een tijdrovende bezoek aan ziekenhuis of dokter nodig is.

Als de metingen eenmaal lopen, kunnen de datapunten in de App Interface worden gerapporteerd. Handig voor de gebruiker die nu doorlopend inzicht heeft in de actuele en historische data over zijn gezondheid. Het bijbehorende polsbandje maakt de data makkelijker toegankelijk in specifieke situaties, bijvoorbeeld tijdens het hardlopen.

Met Heatlhbook wordt slim ingespeeld op de gezondheid &;metatrend&; en zou Apple wel eens het eerste massale &;Quantified Self&; product in handen kunnen hebben. De vele commerciële toepassingen en belangen daargelaten, draagt Apple bij aan bewustwording en educatie. In een tijdperk waarin de relatie tussen gezondheid (en zorgkosten) en economische productiviteit op gespannen voet staan is dit een positief neveneffect. 

Met de innovatie - feitelijk is Healthbook een big data concept - zal er ook een discussie ontstaan over de eigendom, de bescherming en het gebruik van gezondheid data. Enerzijds is het goed dat de controle over gezondheidsdata niet langer is geconcentreerd bij medisch specialisten, maar anderzijds is mogelijke concentratie van eigendom bij een commerciële partij ook niet gewenst.

Misschien zou de keuze aan de consument zelf kunnen worden voorgelegd in de vorm van een opt-in op toegang tot de individuele gezondheid data. Betere producten, lagere zorgpolissen, voedingsadvies, en maatwerk trainingsschema’s kunnen op basis van het gezondheidsprofiel worden aangeboden. Een andere vorm zou een gereguleerd &;open-data&; initiatief kunnen zijn: de overheid is immers een van de meest neutrale en belangrijke spelers in de gezondheidsmarkt.

Een ding is duidelijk: door miniaturisatie van device componenten, mobiele- en datatechnologie, en massale distributie mogelijkheden via mobiele devices zal een aantal bestaande product- en dienst markten onder druk komen te staan. Anderzijds onstaat er een zee van ruimte voor innnovatie in business modellen en service- en verkoop concepten.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in