Overslaan en naar de inhoud gaan

ING stelt de proef met klantgegevens uit

ING zwicht in open brief voor de loeiharde kritiek op de plannen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De proef van ING om klantgegevens te gebruiken voor commerciële doeleinden, is uitgesteld. Nick Jue, directeur van ING Nederland, stuurde vandaag, waarin hij verontschuldigingen maakt voor de onrust over de omstreden proef. Omdat ING eerst in gesprek wil met klanten, toezichthouders en consumentenorganisaties zal er voorlopig geen proef plaatsvinden, aldus Jue. Volgens de directeur is de bank niet duidelijk genoeg geweest over het gevoelige onderwerp. 

related partner content for mobile comes here

ING maakte vorige week bekend dat het bedrijven inzicht wilde geven in het betalingsgedrag van klanten zodat die gericht kunnen adverteren. Directeur Particulieren van ING, Hans Hagenaars kondigde deze plannen aan in een interview met het Financieele Dagblad. De bank had een team geformeerd dat gegevens van het betalingsverkeer kon  analyseren. Hagenaars verwachtte dat hij dit jaar al kon beginnen met een proef met een paar duizend ING-klanten. Die moesten wel expliciet toestemming geven voor het delen van de privacygevoelige informatie.

Dat laatste zinnetje  sneuvelde echter in de tumult dat volgde op de uitspraken van Hagenaars. De Consumentenbond maakte gehakt van de plannen en ook de insiders , ook uit de communicatiehoek. Charles Huijskens van adviesbureau HuijskensBickerton noemde het plan &;het slechtste idee uit de bankenhoek sinds tijden. De toon die de heer Hagenaars aanslaat in het interview met het FD is aanmatigend. Dat hij zegt dat er wel “lawaai over zal worden gemaakt”, dat klinkt ontzettend uit de hoogte. Dat past hem niet. Het is het laatste waar mensen op zitten te wachten&;, aldus Huijskens, die daar achteraf erg gelijk in kreeg.

Paul Stamsnijder van De Reputatiegroep voorspelde dat de actie van ING met de tijdgeest van nu &;simpelweg niet gepikt&; wordt. &;Dat ING nu de winst van de verkoop van de gegevens lijkt te stellen boven het belang van de klant, is op z’n zachtst gezegd onhandig. Met als gevolg reputatieschade, een kras op het merk ING, een nieuwe deuk in het vertrouwen in banken en wederom discussies over de geloofwaardigheid van bankiers. Een behoorlijke inschattingsfout dus.´

ING heeft nu besloten de plannen terug te trekken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in