Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument mijdt winkelcentrum door leegstand

Het lijkt een neerwaartse spiraal. (Mede) door de opkomst van online shoppen zie je in veel winkelgebieden vaker lege winkelpanden. Nu…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope. 

related partner content for mobile comes here

Dat veel winkelpanden leeg staan is voor een kwart van de consumenten een reden om winkelgebieden minder vaak of niet meer te bezoeken. Daarnaast noemen de ondervraagden nog 3 nadelen van fysieke winkels: dat producten niet op voorraad zijn, het gebrek aan parkeergelegenheid en het soms opdringerige personeel.

De belangrijkste voordelen van het winkelen in fysieke winkels: het zien en voelen van producten, dat je het aangekochte product direct kunt mee nemen en dat je er mee terug kan gaan als iets defect blijkt te zijn.

Gezelligheid
52 procent gaat regelmatig een dagje winkelen voor de gezelligheid en is dan vooral op zoek naar het gevoel een dagje uit te zijn. Restaurants en terrasjes zijn een aanvulling op deze beleving. Ook het aanbod van verschillende winkels speelt  een rol. Consumenten zien naast de grotere winkelketens ook graag kleinere, zelfstandige winkels. 

17 procent vindt het verschil in prijs tussen off- en online winkels te groot en zou bij lagere prijzen vaker naar een fysieke winkel gaan. De kosten voor het parkeren in en rondom winkelgebieden spelen een veel minder grote rol. Slechts 7 procent zal bij lagere of gratis parkeerkosten vaker een winkelgebied bezoeken. 

Vertrouwen
Ondanks dat online winkelen steeds meer gemeengoed wordt, krijgt het nog niet het vertrouwen dat offline winkelen wel heeft. Een derde van de consumenten heeft meer vertrouwen in een fysieke winkel dan in een online winkel. Slechts 6 procent vertrouwt online winkels meer. 

Vooral bij dagelijkse boodschappen, de aanschaf van een auto en het kopen van een fiets kiest men voor een fysieke winkel. CD’s/DVD’s kopen we liever online, net als dat we een vakantie vaker online boeken dan dat we een reisbureau bezoeken.

De cijfers uit dit onderzoek zijn tot stand gekomen door een peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij 1.000 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in