Overslaan en naar de inhoud gaan

Transparantie moet een beetje pijn doen

Het verschil in inkomen tussen mannen en vrouwen is kleiner geworden en dat is onder meer het gevolg van meer transparantie, volgens een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het van beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen is de eerste stap, maar wat er daarna gebeurt is een stuk interessanter. Want de constatering van een feit (‘mannen verdienen meer dan vrouwen’) leidt niet automatisch tot verandering. We hadden bij het horen van zo’n bericht ook onze schouders kunnen ophalen om vervolgens de zaak bij het oude te laten. Waarom doen we dat niet? Omdat ‘we’ het onrechtvaardig vinden dat vrouwen minder verdienen dan mannen. Dat hóórt niet, is de consensus.

related partner content for mobile comes here

Transparantie leidt ertoe dat er een maatschappelijke discussie op gang komt waarbij de hamvraag is wat we de gewenste situatie vinden in onze samenleving. De opvatting dat mannen en vrouwen hetzelfde horen te verdienen is niet universeel of eeuwigdurend, maar sterk afhankelijk van tijd en plaats. Wat we nu in Nederland vinden over de economische positie van vrouwen was vijftig jaar geleden nog ondenkbaar, en onvergelijkbaar met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië. Er is geen definitieve status quo en juist om die reden moet de discussie voortdurend gevoerd worden. 

Zodra duidelijk wordt dat de maatschappij vindt dat ‘het zo niet langer kan’, zullen bedrijven hierop reageren. Soms gaat dat vrij makkelijk, zoals in het geval van het gelijktrekken van salarissen. Maar soms is het lastig, omdat de situatie ingewikkeld is, er grote persoonlijke of financiële belangen meespelen, of omdat ketens lang en complex zijn. Denk aan de bonuscultuur in de financiële sector, arbeidsomstandigheden in de textielindustrie of het gebruik van grondstoffen uit conflictgebieden.

Wegmoffelen
Toch is transparantie ook in die moeilijke gevallen de enig denkbare stap op weg naar verandering; met wegmoffelen, verzwijgen en ontkennen komen we niet verder, en uiteindelijk komen de feiten toch wel boven tafel. Zelfbewuste ondernemingen nemen actief deel aan de het maatschappelijk debat. Daarom zouden bedrijven in hun jaarverslagen niet moeten uitweiden over allerlei details, maar de aandacht moeten richten op het openbaar maken van knelpunten, van twijfelgevallen, dilemma&;s en hete hangijzers. Transparantie moet een beetje pijn doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in