Overslaan en naar de inhoud gaan

Vegetarische Slager onttroont Tony’s Chocolonely als meest duurzame merk

Sustainable Brand Index 2022: De Nederlandse consument vindt Vegetarische Slager het meest duurzame merk.
Ereburger
Ereburger
© Ereburger De Vegetarische Slager
Ereburger
Ereburger
© Ereburger De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager wordt dit jaar door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Dat concludeert althans de Sustainable Brand Index, die donderdag voor de zesde keer wordt gepresenteerd, waarin consumenten de meest duurzame merken in Nederland aanwijzen. Tony’s Chocolonely, dat vier jaar op rij op nummer één stond, is nu de runner-up. Greenchoice eindigt op de derde plaats.

related partner content for mobile comes here

Dit zijn de winnaars per sector:

Overall:                                                 De Vegetarische Slager

Automotive:                                          Tesla

Banken:                                                ASN Bank

Beauty:                                                 The Body Shop

Beverages:                                           Bar-le-Duc

Digital:                                                  Google

E-commerce:                                        Bol.com

Energie:                                                Greenchoice

Food:                                                    De Vegetarische Slager

Hotels:                                                  Van der Valk

Mobiliteit:                                              ANWB

Overig:                                                 Auping

Retail:                                                   Ikea

Restaurants, cafes & take away:            La Place

Supermarkten:                                      Albert Heijn

Telecom:                                              KPN

Travel & Toerisme:                                ANWB Reizen

Zorgverzekeraars:                                 CZ

Grote verschuivingen

  • Binnen de categorie ‘Beverages’ heeft Bar-le Duc de branchewinnaarspositie overgenomen van Spa.
  • Binnen de branche ‘Travel & toerisme’ kreeg ANWB Reizen hogere duurzaamheidsscores dan Landal Greenparks, die in de afgelopen jaren de winnaar was.
  • De sterkste nieuwkomer op de lijst van dit jaar is ANWB Reizen.
  • Ook Innocent Drinks en Auping zijn opvallende nieuwkomers in de Sustainable Brand Index 2022.
  • Onder de merken die de grootste winst in het onderzoek boekten, zijn vleesvervanger Valess (14% gestegen ten opzichte van 2021), aardappelmerk Aviko (9%) en CoolBest (eveneens 9%).

Dalers

  • Vandebron en Eneco zijn juist ten opzichte van de hoge waarderingen van vorig jaar relatief sterk gedaald in hun scores.
  • Vandebron (daling van 11% ten opzichte van 2021).
  • Eneco (daling van 9% ten opzichte van 2021).

Over

De Sustainable Brand Index presenteert zichzelf als het grootste onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd.

In het onderzoek van 2022 werden in een nationaal representatieve steekproef tussen december 2021 en februari 2022 11 duizend Nederlandse consumenten ondervraagd in de leeftijd van 16-75 jaar.

In totaal werden 202 merken in 17 sectoren beoordeeld op hun gepercipieerde prestaties ten aanzien van de 17 wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in