Albert Heijn lanceert de online dienst Mijn Voedingswaarden. Daarmee zegt de supermarkt klanten te willen helpen om bewustere keuzes te maken bij hun dagelijkse aankopen.
‘De service biedt klanten inzicht in de voedingswaarden van de producten die zij gekocht hebben. Ook biedt de dienst alternatieve producten op basis van de door de klant gekozen voedingswaarde, wat bewust boodschappen doen makkelijker maakt. Dit is een volgende stap in de ambitie van Albert Heijn om klanten te inspireren om gezonder te leven.’
De service is beschikbaar op ah.nl voor klanten met een persoonlijke bonuskaart.
Koolhydraten
Albert Heijn heeft de online dienst zelf ontwikkeld en heeft daarbij onder andere gebruik gemaakt van de medische expertise van het UMC Utrecht. Albert Heijn: ‘Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft. De dienst toont welke aankopen het meeste suiker, eiwitten etc. per 100 gram bevatten. Daarnaast kunnen klanten alternatieve producten uit hetzelfde assortiment bekijken die meer of minder van de gekozen voedingswaarde bevat. Albert Heijn maakt geen onderscheid tussen eigen en overige merken.’
Prof. dr Wouter W. van Solinge, ambassador eHealth & big data bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, ziet ‘Mijn Voedingswaarden’ als een voorbeeld van hoe eHealth de consument sturing kan geven aan zijn eigen gezondheid. ‘Het werkt preventief, leidt tot een betere kwaliteit van leven en kan bijdragen tot een daling van de zorgkosten. Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!