21 bureaus lanceren verdrag tegen fossiele reclame

De groep roept andere creatieve bureaus op hetzelfde te doen.

Fossiel? No Deal!

Een groep van 21 creatieve bureaus lanceert vandaag een verdrag met de belofte geen reclame voor de fossiele industrie en fossiel personenvervoer (meer) te promoten. Het zogenoemde 'Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal!' is reeds door 21 bureaus ondertekend.

Met het verdrag zeggen de bureaus -in afwachting van een wet die fossiele reclame verbiedt- zelf verantwoordelijkheid te willen nemen.  

De bureaus die het verdrag hebben getekend zijn Blyde Benelux, Bravoure, Buutvrij for life, Cloudfactory, Dawn, De Wolven, Grrr, Greenberry, Havas Lemz, Hammerfest, Herc, Johnny Wonder, Lama Lama, Maak, Momkai, Multitude, True Ideas, Vandejong, Wefilm, W.Green en U-inc. 

'Het IPCC-rapport over alarmerende klimaatverandering roept iedereen op: we moeten nu in actie komen om op de lange termijn onder de 1,5 graden opwarming te blijven. Ook de communicatiewereld moet zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met de promotie van fossiele producten, meent onder meer een recent rapport van TNO. Reden genoeg om niet te wachten op politieke besluitvorming, maar als creatieve industrie zelf verantwoordelijkheid te nemen en geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer te promoten of groen te wassen', aldus de organisatie. 

'Uitstellen of wachten heeft geen zin. Er zijn altijd haken en ogen, nuances en complicaties te bedenken om niet te ondertekenen. Maar als we nooit ergens beginnen, verandert er niks. Dus laten we met deze belofte ons creatieve talent en het talent van morgen inzetten voor alle dingen die de wereld mooier en leefbaarder maken.' 

De ondertekenaars van het verdrag ‘Fossiel? No Deal!’ maken als benoemd de belofte geen promotie meer voor fossiel personenvervoer en de fossiele industrie te maken. Dat betekent bijvoorbeeld wél promotie van de Thalys naar Parijs, elektrische mobiliteit en deelvervoer, maar geen communicatie over een vliegretourtje Barcelona voor 60 euro of een gratis kopje koffie bij een volle tank.

Onder ‘fossiel personenvervoer’ verstaat het verdrag auto’s (met uitzondering van deelauto’s), vliegreizen, bussen, boten en cruiseschepen op fossiele brandstof. Onder de ‘fossiele industrie’ vallen bedrijven met als primaire activiteit het delven, transporteren, verkopen, leveren of promoten van olie, gas, bruinkool en steenkool. Voor energieleveranciers hanteert het verdrag een cijfer van 9 of hoger in de groene stroom ranglijst van De Consumentenbond, Natuur & Milieu en Wise.

Bureaus kunnen zich aanmelden en verdere informatie vinden op fossielnodeal.nl.  

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
J Geelen
Eindelijk bureau's die hun verantwoordelijkheid nemen en echte keuzes durven te maken!
Maar wat als BMW morgen voor de deur staat?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie