‘Europa. Best belangrijk’ gekraakt

'Europa. Best belangrijk', luidt de slagzin van de gisteren gelanceerde EU-campagne. Kamerleden vinden de pay-off maar niks, reclamemakers evenmin.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het ministerie van Buitenlandse Zaken kwam gisteren naar buiten met de leuze voor de voorlichtingscampagne over de Europese Unie. 'Europa. Best belangrijk', moet de Nederlander doordringen van het belang van de EU.
De campagne begint in maart en kost dit jaar ruim 2 miljoen euro. In de jaren daarna gaat het om telkens 1,2 miljoen euro. De uitvoering is in handen van het Haagse bureau Elias Communicatie, dat samenwerkt met een aantal andere bureaus.

De fracties van CDA, VVD en PvdA vinden die kreet veel te relativerend. ’Beter geen slagzin dan zo'n slagzin', sneerde PvdA'er Timmermans. VVD-collega Van Baalen: ‘Dit is net een kopje slappe thee. Er zijn zo veel dingen best belangrijk.'
En reclamemakers? Markus Ravenhorst, creative director van Momentum in Amstelveen tegen de Volkskrant: 'Het is natuurlijk een zeldzaam slappe regel, die alle vooroordelen over Europa bevestigt. Een stel ambtenaren die niet in staat zijn potten te breken. Zo'n slogan tekent de onmacht van Europa, dat juist heel krachtig moet worden neergezet.’

Managing partner Mark Aink van S-W-H: 'Ik heb niets van de presentatie gezien, maar de slagzin lijkt me weinig veelbelovend. Ik denk dat ze hebben willen relativeren, van de slogan een luchtig nootje hebben willen maken. Maar het is vlees noch vis.'

Rob Sikkink, directeur Headline: 'In deze slogan zit niet de noodzaak dat alle Europeanen samen leren leven. Europa. Niet onbelangrijk, zou ik bijna zeggen. Maar laten we nog maar even afwachten hoe de campagne wordt ingevuld.'

Jan-Willem Sieburgh, directeur Rijksmuseum, voorheen directeur bij diverse grote reclamebureaus: 'Sinds het begrip imago is ontdekt, wordt er meteen naar het wapen van de campagne gegrepen als er iets mis is. Terwijl ik me afvraag of een campagne veel kan veranderen aan de houding van Nederlanders ten aanzien van Europa.’

2004 Is een belangrijk 'Europajaar', want niet alleen wordt de EU per 1 mei uitgebreid met tien nieuwe lidstaten, er zijn half juni ook nog verkiezingen voor het Europees Parlement (ANP/Volkskrant).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie