Energiebedrijven in de problemen met klantgegevens


Bedrijven moeten dan gegevens delen, zoals de banken doen via Interpay. Dat voorkomtveel administratieve rompslomp tussen bedrijven onderling. Daardoor kunnen op termijn de kosten en daarmee de energieprijzen gaan dalen, denkt het adviesbureau. ‘Het zou een onafhankelijk overheidsorgaan moeten worden onder netbeheerder Tennet’, zei adviseur T. Fens vorige week over het registratiepunt tegen het ANP.
Hij verwijst naar de situatie in Australië, waar een dergelijke instantie al bestaat. Voorwaarde is wel dat alle bedrijven meewerken. Alleen grote en middelgrote bedrijven en klanten voor groene stroom mogen zelf hun elektriciteitleverancier kiezen. Per 1 juli komen daar ongeveer 12 miljoen klanten van gewone stroom en gas bij. Veel energiebedrijven moeten afwegen of zij actief gaan strijden om de gunst van nieuwe klanten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is nog onduidelijk welke strategie bedrijven gaan voeren. Zo zijn er deskundigen die denkendat de energiesector een veldslag gaat voeren die lijkt op de prijzenslag bij de supermarkten. Volgens Fens zijn het vooral de kleinere bedrijven, vaak nieuwkomers, die agressief gaanadverteren. ‘Zij kunnen zich dat veroorloven omdat hun administratie kleiner is en het makkelijker is veranderingen te registreren.’ Grote ondernemingen zullen vooral adverteren om klanten te behouden, meent de adviseur. ‘Je ziet dat zij met hun reclame vooral op naamsbekendheid mikken’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid