Overslaan en naar de inhoud gaan

Energiebedrijven in de problemen met klantgegevens

De energiebedrijven kunnen grote veranderingen in hun klantenbestand nauwelijks aan. Als op 1 juli de gas- en stroommarkt wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bedrijven moeten dan gegevens delen, zoals de banken doen via Interpay. Dat voorkomtveel administratieve rompslomp tussen bedrijven onderling. Daardoor kunnen op termijn de kosten en daarmee de energieprijzen gaan dalen, denkt het adviesbureau. ‘Het zou een onafhankelijk overheidsorgaan moeten worden onder netbeheerder Tennet’, zei adviseur T. Fens vorige week over het registratiepunt tegen het ANP.

related partner content for mobile comes here

Hij verwijst naar de situatie in Australië, waar een dergelijke instantie al bestaat. Voorwaarde is wel dat alle bedrijven meewerken. Alleen grote en middelgrote bedrijven en klanten voor groene stroom mogen zelf hun elektriciteitleverancier kiezen. Per 1 juli komen daar ongeveer 12 miljoen klanten van gewone stroom en gas bij. Veel energiebedrijven moeten afwegen of zij actief gaan strijden om de gunst van nieuwe klanten.

Het is nog onduidelijk welke strategie bedrijven gaan voeren. Zo zijn er deskundigen die denkendat de energiesector een veldslag gaat voeren die lijkt op de prijzenslag bij de supermarkten. Volgens Fens zijn het vooral de kleinere bedrijven, vaak nieuwkomers, die agressief gaanadverteren. ‘Zij kunnen zich dat veroorloven omdat hun administratie kleiner is en het makkelijker is veranderingen te registreren.’ Grote ondernemingen zullen vooral adverteren om klanten te behouden, meent de adviseur. ‘Je ziet dat zij met hun reclame vooral op naamsbekendheid mikken’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in