De getallen waren niet anders dan in andere jaren. Voor de Sabre Awards Emea van 2022 waren er in totaal ruim 2000 inzendingen, waarvan 400 campagnes de finale haalden.
Maar er was wel één groot verschil: van de Nederlandse campagnes zijn er slechts 8 doorgedrongen tot de finale. Een vergelijkbaar mager jaar is zo snel niet terug te vinden.
Ter vergelijking: vorig jaar haalden 18 Nederlandse inzendingen de finale en in 2018 gingen maar liefst 24 genomineerde cases op voor goud.
Wat de oorzaak is voor de magere oogst aan finalisten dit jaar is een beetje gissen. Er is geen inzicht in het aantal Nederlandse inzendingen. Er is dus niet te zeggen of het een ‘kwantitatief’ probleem is of dat het juist aan de kwaliteit van de ingezonden Nederlandse campagnes ligt.
Dat neemt niet weg dat de wel genomineerde campagnes in het oog zijn gesprongen bij de jury. Opvallend is dat Omnicom PR Group Nederland drie nominaties in de wacht sleepte, gevolgd door Team Lewis, met twee finaleplekken.
Categorie: Benelux
Innocent en Coopr
Action together for the deposit scheme & innocent Green Friends — innocent drinks with Coopr
HP en Edelman Amsterdam
Endangered Colour —
Volleyball World en Ogilvy Social Lab Amsterdam
Equal Jersey
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Bijl PR & Campagne
National Climate Week: Mobilising people and organisations to take action for a better climate —
Categorie: Food Service
Deliveroo x Oma’s Soep en Team Lewis
Eten in strijd tegen eenzaamheid
Categorie: Employer Branding
MSD en Omnicom PR Group NL
An Employer Branding Campaign That Changes Everything
Categorie: Word of Mouth
LG Information Display en Team Lewis
LG turns employees into evangelists
Categorie: Consumer Goods, Automotive
MG Motor Europe en Omnicom PR Group NL, Mayster
The House of MG - a year-round virtual automotive launch program
Categorie: Financial Services
Mastercard Europe met Omnicom PR Group, FCB
Mastercard launching True Name in Europe —