Cyriel Kortleven: 'Begin klein als je het gedrag van mensen wil veranderen'

Keynote-sprekers van het CommunicatieCongres 2024 over de belangrijke ontwikkelingen in het vak.

Cyriel Kortleven

Cyriel Kortleven is een internationaal gerenommeerde spreker en auteur, gespecialiseerd in creativiteit, verandering en mindset. Hij heeft een indrukwekkende reputatie opgebouwd als 'The Simplifier', bekend om zijn vermogen om complexe uitdagingen om te zetten in eenvoudige, praktische oplossingen. Hij doet dat nooit zonder humor.

Welke communicatietrends mag een professional anno nu niet missen?

Kortleven: 'Een belangrijke trend in de communicatiesector is dat we steeds meer naar persoonlijke communicatie toe gaan. Het draait om de boodschap te brengen via het medium dat de doelgroep verkiest – of dat nu e-mail, een specifiek social-mediaplatform, of zelfs WhatsApp is – en op het juiste moment. Deze combinatie van de juiste timing en het juiste kanaal brengt echter aanzienlijke uitdagingen met zich mee, want de tijd van één algemene e-mail naar alle medewerkers is voorbij.’

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

'Ja, neem het bedrijf dat gebruik maakt van gepersonaliseerde marketingcampagnes. In plaats van een algemene nieuwsbrief te versturen, kan het bedrijf dankzij AI-technologieën individuele klantvoorkeuren analyseren en op basis daarvan specifieke aanbiedingen en berichten sturen. Bijvoorbeeld, een klant die regelmatig sportartikelen koopt, ontvangt een persoonlijke aanbeveling voor de nieuwste hardloopschoenen via Instagram, terwijl een andere klant een WhatsApp-bericht krijgt over een speciale korting op fitnesskleding. En dit kan ook doorgetrokken worden bij de interne communicatie waar verschillende doelgroepen de informatie op een andere manier wordt aangereikt.’

Wat betekent dit voor de communicatieprofessional?

Veel, het gaat om grote veranderingen voor communicatieprofessionals. Enerzijds is het begrijpen wat de doelgroep precies wil een mooie uitdaging, en anderzijds de juiste vertaling vinden en die via het juiste medium overbrengen naar je doelgroep. Dit betekent dat je als communicatieprofessional veel meer moet gaan luisteren en 'voelen' wat de doelgroep nodig heeft.

Hoe doe je dat?

'Er zijn drie elementen die een belangrijke rol spelen. Ten eerste gaat het om luisteren en analyseren.  Gebruik tools voor data-analyse en sociale luistertechnieken om de wensen en behoeften van je doelgroep beter te begrijpen. Dit kan betekenen dat je regelmatig klantfeedback verzamelt, sociale media monitort en trends analyseert.
'Daarnaast is er kennis van media nodig, op zijn minst de basiskennis van verschillende mediavormen. Je hoeft niet in elk domein een expert te zijn, maar je moet wel weten welke mogelijkheden er zijn. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in sociale media, e-mailmarketing, instant messaging platforms en andere relevante communicatiekanalen.

'Het vermogen om oprecht contact te maken met je doelgroep en de behoeften te begrijpen, is onmisbaar'


'Het derde element gaat over flexibiliteit en empathie. Wees flexibel en bereid om snel te schakelen tussen verschillende media en strategieën. Daarnaast blijft empathie een sleutelrol spelen. Het vermogen om oprecht contact te maken met je doelgroep en hun behoeften te begrijpen, is onmisbaar.'

Wat ga je communicatieprofessionals op het podium meegeven?

Tijdens mijn verhaal ga ik een aantal concrete handvatten geven om communicatieprofessionals te helpen beter te begrijpen hoe ze het onbewuste brein van mensen kunnen beïnvloeden. Naast rationele argumenten en boodschappen om ons bewuste brein te activeren, moeten we leren hoe we het makkelijker kunnen maken voor mensen om het gewenste gedrag te vertonen. Dit betekent dat we moeten begrijpen hoe we weerstanden kunnen wegnemen, omdat ons onbewuste brein altijd kiest voor het pad met de minste weerstand. En het belang van kleine stappen is ook cruciaal – als we willen dat mensen hun gedrag gaan veranderen dan moeten we klein beginnen om te voorkomen dat we in de angst schieten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie