TMG deelt toekomstplannen en schrapt 150 banen

Telegraaf Media Groep gaat zich richten op 'sterke merken, de beste in service en kwaliteit en het op orde brengen van het huis'.

TMG deelde vanochtend de plannen voor de nabije toekomst en sprak ambities uit voor 2018-2020

In juni 2017 ging er een nieuwe fase in voor Telegraaf Media Groep (TMG). Marc Vangeel staat sinds afgelopen zomer aan het roer van Telegraaf Media Groep nadat het Belgische Mediahuis samen met VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek aan het langste eind trok in de overnamestrijd met John de Mols Talpa. TMG moet bouwen aan een stevige marktpositie en sterke merken.

Drie pijlers vormen de kern van deze plannen: focus op de sterke merken, de beste in service en kwaliteit en het huis op orde. Als gevolg van de laatste pijler krimpt de organisatie en vervallen er de komende jaren naar verwachting ongeveer 150 banen bij TMG. 'Het concern streeft ernaar het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.'

Telegraaf staat weer op één
TMG concentreert zich op de ontwikkeling en het vermarkten van de sterke merken in haar portfolio en streeft naar marktleiderschap voor deze merken. Het bedrijf gaat investeren in 'goede, onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door deze merken met leidende posities in hun markten. Het merk De Telegraaf staat weer op de eerste plaats. Bij de regionale kranten komt de focus op Noord-Holland te liggen en op duiding en achtergronden van het (regionale) nieuws. Het aantal edities, nu 16, wordt geleidelijk verminderd en het aantal websites gaat van vijf naar twee.

Vangeel: 'TMG heeft ongelofelijk veel potentie in huis: De Telegraaf is een geweldig sterk merk met ongeëvenaarde naamsbekendheid en bereik. Tel daarbij de regionale merken, het digitale portfolio én de stappen die we zetten om de beste in service en kwaliteit te zijn voor onze adverteerders en abonnees. Daarmee hebben we alles in huis om TMG weer back in business te krijgen.'

Salesafdeling nieuwe stijl
In de afgelopen jaren zijn de advertentie- en abonnementinkomsten onder druk komen te staan en die moeten weer een stijgende lijn gaan vertonen. Het bieden van de beste service en kwaliteit is daarvoor van groot belang. De salesafdeling gaat daarom fundamenteel anders werken: proactief en vraaggericht. Er moeten langetermijnsamenwerkingen komen in plaats van simpelweg advertenties te verkopen.

'Relaties bouwen en onderhouden met op maat gesneden voorstellen die op basis van alle beschikbare data geëvalueerd worden zodat het behaalde resultaat voor adverteerders en mediabureaus inzichtelijker wordt. Ook de consument moet gaan ervaren dat er veel beter naar zijn of haar wensen geluisterd wordt.' 

Het huis op orde
Het huis op orde brengen betekent onder meer kosten besparen door efficiency- en synergievoordelen te realiseren. Door samen te werken met Mediahuis benut TMG synergievoordelen op het gebied van ICT, inkoop en drukwerk. Binnen werkgroepen vanuit alle TMG-organisatieonderdelen zijn in de afgelopen periode actieplannen gemaakt om omzetdoelstellingen, kostenbesparingen en synergievoordelen te behalen.

Er is een nieuwe afdeling: Media Services. Deze wordt ingericht om de driehoek redactie, marketing en sales beter te laten samenwerken en moet bijdragen aan het bieden van de beste service en kwaliteit richting adverteerders en abonnees.

Door de partnerships voor Sky Radio Group (Talpa Radio) en Keesing Media Group (eerder dit jaar verkocht) is een minder complexe en plattere organisatiestructuur mogelijk. Dat betekent banenverlies die 'noodzakelijk is om van TMG weer een sterk en leidend mediabedrijf te kunnen maken'.

Ambitie 2018-2020
TMG heeft de ambitie om snel een gezond EBITDA-niveau te bereiken. De plannen voor de toekomst moeten resulteren in omzetgroei uit de digitale proposities en een marktconforme omzetontwikkeling uit de consumenten- en adverteerdersmarkt.

Er wordt verder bespaard door efficiency- en synergievoordelen te realiseren en de omvang van stafafdelingen in lijn te brengen met de minder complexe en plattere organisatie.

Op de regionale redacties vervallen banen door focus op Noord-Holland, het terugbrengen van edities en concentratie van websites. 'De opbrengst van Keesing Media Group biedt TMG de ruimte om in de sterke merken te kunnen investeren en de kosten voor de inkrimping van de organisatie te financieren.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie