Socialmediaplatform X en Unilever hebben een overeenkomst gesloten over het voortzetten van hun samenwerking. Opvallend nieuws, want X ondernam recent juridische stappen tegen Unilever en andere merken omdat zij hun advertentiebudgetten op het platform pauzeerden. Dat deden ze naar aanleiding van de toegenomen haat en verslechterde moderatie op X, waardoor merkreclames naast onwenselijke berichten geplaatst werden. X zag er een boycot in van adverteerdersclub GARM en toog naar de Amerikaanse rechter.
Met het sluiten van een samenwerking lijkt de lucht tussen X en Unilever geklaard. Of X nu afziet van juridische stappen tegen het levensmiddelenconcern is niet bekendgemaakt, maar vaktitel Socialmediatoday denkt van wel. X meldt op zijn eigen dienst dat de samenwerking met Unilever 'het eerste onderdeel is van een ecosysteem-brede oplossing' en zegt uit te kijken naar meer oplossingen in de industrie. En hint dus op meer samenwerkingen met merken die gestopt zijn met adverteren op het socialmediaplatform van Elon Musk.
X is pleased to have reached an agreement with Unilever and to continue our partnership with them on the platform. Today’s news is the first part of the ecosystem-wide solution and we look forward to more resolution across the industry.
— News (@XNews) October 11, 2024
GARM heft zichzelf op
Musk, de rijkste persoon ter wereld, nam destijds Twitter twee jaar geleden over en hernoemde de dienst naar X. Een ruimere vrijheid van meningsuiting en mindere moderatie op haatzaaiende content deden bedrijven als Unilever en Mars deze zomer besluiten om te stoppen met adverteren op X. Volgens Musk spanden de voormalige adverteerders tegen hem samen via GARM, dat daarom ook voor de rechter werd gedaagd.
GARM maakt onderdeel uit van de World Federation of Advertisers (WFA), dat direct besloot om GARM op te heffen vanwege beperkte financiële middelen voor een juridische strijd. X gaf destijds aan een schadevergoeding te willen voor de 'miljarden dollars' die het platform zou zijn misgelopen door het adverteerdersboycot.
Unilever heeft voor zover bekend geen persverklaring gedeeld over de samenwerking met X.
Lees ook
- Digital transformation & tech Musk daagt voormalige adverteerders als Unilever om 'boycot' voor rechter
- Bureaus Mindshare behoudt in Nederland Unilever na wereldwijde review
- Media Elon Musk tegen afhakende adverteerders: ‘Go fuck yourself’
- Merkstrategie X wil adverteerders terugwinnen door zich weer aan te sluiten bij Garm
- Reputatiemanagement World Federation of Advertisers heft GARM op na aanklacht van X
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!