Waarom de Nederlandse supermarkt zoveel fijner is dan de Engelse

Bonusje, het borrelschap, de bierkratjes, snoepschap bij de kassa, stempels en gratis gadgets, en een verse bakker. Fantastisch!

Ook fijn, snackgroenten in de super
Albert Heijn

Door Annelies Valk

Mark Rutte zegt wel eens dat Nederland een gaaf land is, waarop nuchtere Nederlanders reageren met: ‘Ja ehhh… maar belasting X en uitkering Y, en de zorg zus en het onderwijs zo.’

Vast allemaal terechte punten, maar nu ik zo’n 1,5 jaar weg ben uit de lage landen begin ik Rutte wel steeds meer te geloven. Zo was ik afgelopen weekend even in Maastricht bij de AH en realiseerde me; zelfs de supermarkten zijn hier te gek. Bonusje, het borrelschap, de bierkratjes, snoepschap bij het afrekenen, stempels en gratis gadgets, en een verse bakker in de hoek. Fantastisch.

Vergeleken met de UK is boodschappen doen in Nederland een genot. En wel hierom:

De Bonuskaart

Continu het gevoel dat je korting krijgt, terwijl je ondertussen betaalt met je data. Iedereen heeft er een, en al ben je m zelf een keer vergeten; altijd weer dat leuke gesprek aan de lopende band als je aan de persoon achter je vraagt of je zijn bonuskaart even mag lenen. Love it.

Het Borrelassortiment

Het extreem uitgebreide verse assortiment aan borrelhappen is iets wat je nergens ter wereld ziet (zo wel, laat me weten waar). Dat laat volgens zien dat Nederlanders een hartstikke gezellig volk zijn, en die bakjes met hapjes op tafel vaker tevoorschijn komen dan alleen op vrijdag tijdens The Voice of Holland. Ook hier weer geven ze alle Nederlanders het gevoel van altijd een goeie deal. 3 bakjes voor 5 piek. Zelf rol je die wrapjes natuurlijk voor €1,50 maar het voelt werkelijk als met een knaller het weekend ingaan.

Eerste hulp bij koken

Ik ben absoluut geen MasterChef dus het borrelschap is vaak mijn destination in de winkel voor een zogenaamd ‘Tapasavondje’. Maar ik smul ik ook van de recept suggesties; als je noodles + kip + groente + saus naast elkaar liggen in een schap. Makkelijker kan het niet en je voelt je toch je je een beetje Jamie Oliver als je het allemaal in de wok knalt. En de eindeloze receptkaartjes, waardoor je snel inspiratie kann krijgen in de winkel. En nu zelfs HelloFresh boxen in de supermarkt. Hello Private Chef!

De Gratis aanbiedingen

Nederlanders zijn gierig en de supermarkten spelen slim in op deze karaktereigenschap. Nou is dit niet iets wat alleen in Nederland te zien is in de winkels – klanten lokken met een tester is een universeel marketing concept – maar in NL wordt deze tactiek waanzinnig goed tot uitvoering gebracht. Natuurlijk een gratis plakje worst of kaas, heerlijk. Gratis je schoenzetten tijdens sinterklaar. Dan de gratis tijdschriften vol tips voor het huishouden. De reeksen aan gratis receptenkaartjes. Tot slot de geweldige spaarproducten - Wuppies, stickers, plantjes en bakvormpjes. Daardoor wordt boodschappen doen gewoon echt een feest.

Geoliede machines

De Nederlandse supermarkten zijn een extreem goed geoliede marketingmachines, waar het toch voelt als thuiskomen als je de winkel binnenloopt. Consistente kwaliteit, niet alleen van producten maar ook van ervaring, advertising, POS of in-store activation. Dat is zo knap! Mocht je dit lezen en je bij een van Nederlandse supermarktketens werken, een supermarkt als klant hebben of gewoon ook heel graag bij de supermarkt komen; prijs jezelf gelukkig. Zo slecht hebben jullie het niet.

Annelies Valk is global senior brand strategy manager bij Vodafone. Ze woont in Londen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Dylan
Ik woon nu zo'n 2 jaar in het Verenigd Koninkrijk en ik vind het hier toch echt niet zo slecht winkelen hoor.
De winkels zijn vele malen groter (Tesco extra en Asda) en er zijn zat producten.
Ook hier heb je je bonuskarten in bijv. de Tesco, Asda, Morrisons, Saintsburry en ik kan er nog wel een paar opnoemen.
Er zijn gewoon de zelfde borrelhapjes beschikbaar als in Nederland (op enig frituur zoals bitterballen na)
In winkels zoals Homebargains en B&M kan je ook gewoon Nederlandse producten kopen zoals beschuit of zelfs een broodje bapao.
Om je een beetje meer thuis te voelen is er altijd wel een buurtspar, een Lidl of een Aldi aanwezig.

Je zelf gelukkig prijzen om in een Nederlandse winkel te zijn of werken gaat wel een beetje ver sinds het hier best relaxed is in supermarkten.
Verder is het er altijd school, zijn er elke dag wel aanbiedingen en is het personeel gewoon erg beleefd.

Ik ben het met je eens dat het lekker winkelen is in Nederland maar voor mij zit er letterlijk geen verschil tussen hier en daar.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie