De komst van slimme speakers zal onze relatie met apparaten ingrijpend veranderen

Tijdens Kerst gaat Nederland massaal slimme speakers uitpakken. En de wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.

123rf.com

De game is On! De grote tech-namen openden afgelopen weken een spervuur van introducties met voice enabled apparatuur. Amazon heeft het ruimste aanbod, van de high-end Amazon Echo Plus tot de Microwave die je aanstuurt via Alexa. Google introduceerde deze maand Google Home Hub, een 7” scherm met de ingebouwde Assistant. En voor de mensen die Facebook nog steeds vertrouwen is er nu de Facebook Portal, het slimme scherm waarmee je in de huiskamer een videoconversatie kunt voeren tot met wel zes personen tegelijk. Opvallend is dat Facebook heeft gekozen voor Alexa (Amazon) als voice assistent voor aanvullende diensten op de Facebook Portal.

Kortom, de slag om de huiskamer is begonnen. Alleen de allergrootste techreus die traditioneel voorop gaat in het domein privacy, blijft vooralsnog stil.

Slaapkamer

Het lijkt veilig ver, aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Maar vergis je niet, voice is dichterbij dan het lijkt. Google Home Smart Speaker en de Google Mini maken hun opwachting in Nederland en beide zijn voorzien van Google Assistent. Op dit moment hebben we toegang tot deze spraaktechnologie via de smartphone, maar vanaf 24 oktober is deze Nederlandstalige assistent beschikbaar voor de huiskamer, keuken of slaapkamer. En laten we vooral ook het kantoor niet vergeten want dat is een minstens zo belangrijk business domein.

En niet alleen de tech-reuzen storten zich op voice. Diverse fabrikanten verwachten nog dit jaar met apparaten op de markt te komen (Sonos One, Play:5 van de tweede generatie, Beam en de Playbase, de Bose QuietComfort 35 II koptelefoon.) Bedenk daarbij dat Samsung vanaf 2020 al zijn apparaten voice enabled wil maken en dat tegen die tijd ook de Samsung assistent Bixby de Nederlandse taal machtig zal zijn en het plaatje is compleet.

Tamagotchi

Vluchten kan niet meer. Of het een evolutie of een revolutie wordt, is nu de vraag. Ik neig naar het laatste. Kijken we naar de VS, dan zien we dat voice daar de snelste adoptie krijgt ooit. Dit patroon zal zich hier herhalen. Behalve dat voice de gebruiker meer controle geeft over zijn omgeving, is er ook een psychologische reden aan te voeren. Apparaten met een stem komen enorm dichtbij ons. Tamagotchi riep jaren geleden al warme gevoelens op bij velen. En dat was nog maar kinderspel. Ik sluit niet uit dat de “wecycle” campagnes kunnen stoppen omdat we na vele jaren van interactie simpelweg geen afstand meer kunnen doen van onze 'vriend' de ijskast.

Smart speakers hebben een hoge “heb” factor. Met de introductie in oktober hoeft je geen wetenschapper te zijn om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Nederland gaat met Kerst massaal smart speakers uitpakken. Dat brengt dat twee grote kansen met zichmee. Op korte termijn gaat het dan vooral om de verkoop van deze smart devices. Op lange termijn is de uitdaging voor merken om met relevante en onderscheidende content gevonden te worden. Wie dat lukt, kan interessante resultaten boeken. Kerst 2018 wordt allesbehalve een “stille nacht”.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie