Socialmediaplatformen maken het consumenten steeds gemakkelijker om vanuit de app relevante producten te kopen en abonnementen af te sluiten. Steeds meer merken springen hierop in. Social-first marketing company GoSpooky helpt bedrijven hier mee. Een gesprek met GoSpooky-oprichter Tim van der Wiel. ‘Social commerce komt in de hele customer journey, van het begin tot het einde.’
Van Twitter, TikTok en Facebook tot Instagram, YouTube en Snapchat: alle bekende sociale mediadiensten voeren steeds meer commerce-opties in, om consumenten te verleiden om vanuit de app aankopen te doen bij adverteerders. Dat levert ze uiteraard geld op. Merken op hun beurt bereiken een – veelal jonger – publiek dat gewend is om per smartphone te bestellen.
China loopt voorop, Westerse landen volgen
‘De consument verwacht steeds meer’, merkt Van der Wiel. De 23-jarige oprichter van het Amsterdamse GoSpooky adviseert bedrijven hoe zij gebruik kunnen maken van de Shopping-functies van sociale media-apps. Die apps transformeren volgens Van der Wiel in rap tempo tot virtuele winkelcentra, waar gebruikers inspiratie opdoen en artikelen kopen.
‘In China hebben bekende online platformen commerce helemaal geïntegreerd in hun dienstverlening en dat zie je in Westerse landen ook steeds meer gebeuren’, zegt hij in een videogesprek met Adformatie. ‘Platformen raden hier niet meer alleen video’s en andere media aan, maar ook producten. TikTok is hier het beste voorbeeld van, maar Instagram en YouTube doen dit ook goed.’
Lees ook: Twitter wil bedrijven meer producten laten verkopen
Social commerce in de customer journey
Meer en meer bedrijven experimenteren daarom met methoden om hun online conversie te verhogen. Om klanten op de hoogte te kunnen houden van de laatste ontwikkelingen, heeft GoSpooky onlangs een Head of Commerce aangenomen. Het marketingbedrijf heeft een dedicated social commerce team opgezet, luidde het bijbehorende nieuwsbericht. Dat blijkt genuanceerder te liggen. De kersverse Head of Commerce heeft geen eigen team, maar werkt samen met de bestaande teams om conversiekansen in aanstaande klantcampagnes te ontwikkelen en optimaal te benutten. Dat wordt heel belangrijk, voorspelt Van der Wiel. ‘Social commerce komt in de hele customer journey, van het begin tot het einde.’
De GoSpooky-oprichter haalt twee recente commerce-campagnes aan waar zijn teams bij betrokken waren. In samenwerking met Zalando en The North Face ontwikkelde GoSpooky een Snapchat AR-filter waarmee consumenten virtueel jassen konden passen. En voor het Amerikaanse festival ComplexCon maakte het marketingbedrijf een Snapchat AR-filter die de bezoekers naar bepaalde locaties op het terrein leidde om extra’s te ontgrendelen. Die laatste filter behaalde meer dan zes miljoen views, vertelt Van der Wiel met een glimlach.
Snapchat
Van der Wiel verwacht dat social commerce in 2022 een grotere rol krijgt op socialmediaplatformen. ‘Het is een interessant verdienmodel voor de platformen, met kansen voor adverteerders en vernieuwing en gebruiksgemak voor consumenten. Een merk dat in 2022 geen social commerce-strategie heeft, laat kansen liggen.’ Socialmediabedrijven denken daar – uiteraard – ook zo over. Zo liet Snapchat deze zomer onderzoek uitvoeren waaruit blijkt dat 43 procent van de Nederlanders die winkelt via een AR-lens het product wil kopen.