Overslaan en naar de inhoud gaan

Kersthamster Albert Heijn grote retail-winnaar in breinonderzoek

Neuro-onderzoek (EEG) van Unravel Research concludeert dat Albert Heijn veruit de meest effectieve kerstcommmercial van het jaar heeft.
Love hamsters
Love hamsters
© Albert Heijn
Love hamsters
Love hamsters
© Albert Heijn

De hamsters van Albert Heijn komen als beste uit de bus van de supermarktkerstcommercials van dit jaar. Dat is althans de conclusie van onderzoeksbureau Unravel Research, dat zich specialiseert in neuromarketing. Niet alleen supermarktcommercials werden onderzocht, in totaal werden 20 kerstcommercials door 20 respondenten c.q. proefpersonen ‘beoordeeld’. De kerstcommercial van Alzheimer Nederland kwam als overall winnnaar uit de bus. Albert Heijn overall als tweede.

related partner content for mobile comes here

Gekwantificeerd naar een schaal van 1 tot 100, scoort de kerstcommercial van Albert Heijn in het onderzoek erg hoog: 96 punten. De onderzoekers (Tim Zuidgeest en Tom van Bommel, die Unravel Research oprichtten), stellen dat ‘toenaderingsmotivatie’ een grote rol in het succes spelen. ‘Middels het EEG-onderzoek, zijn we in staat om het brein tot op de milliseconde te volgen. In het stuk waar de hamster moet verstoppen voor de kat, zien we duidelijk dat het publiek meeleeft. We zien een dal in de “toenaderingsmotivatie”, wat we vaker terugzien als we kijken naar iemand die in paniek is - we leven innig mee.’

Plus en Lidl eindigen respectievelijk op de tweede en de derde plek in dit onderzoek. Wel met een kanttekening in blokletters: op verre afstand van Albert Heijn. In het overall onderzoek staan zij op plek 11 en 15. Unravel Research geeft de positie van Jumbo, Aldi en Dirk in de ranking niet prijs. De overweging daarbij is om uitsluitend winnaars aan te wijzen en er geen verliezersspel van te maken. Het gegeven dat het laatstgenoemde drietal zich in de onderste regionen beweegt (plek 16 t/m 20 in de overall ranking), zegt dat deze commercials niet best uit het onderzoek komen.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Albert Heijn brengt het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar.

Kassa

De breindata uit het onderzoek werden verzameld middels een EEG, waarbij elektroden op het hoofd van 20 proefpersonen werden geplakt. Zuidgeest en Van Bommel keken naar twee metrics: verlangen en engagement (aandacht). Die twee gemiddeld leveren een beeld op dat iets zegt over ‘het intern verlangen’. Zuidgeest: ‘In de wetenschap is dit de “toenaderingmotivatie versus afkeermotivatie”, en dat is voor mensen een fundamentele motivatie. Deze metric is dan ook sterk gecorreleerd met koopgedrag. Hoe hoger (gemiddeld) een commercial hierop scoort, hoe meer de kassa rinkelt.’

Verschillen

We hebben dit jaar al een aantal onderzoeken naar kerstcommercials voorbij zien komen en wat opvalt, is dat de uitkomsten niet eenduidig zijn. Dat er verschil is tussen de waardering van deskundigen en publiek valt te verwachten, maar publieksonderzoek van DVJ Insights (Jumbo, Lidl en Plus favoriet) en Kantar (Albert Heijn grote winnaar) laat ook verschillen zien.

Hoe verklaart Zuidgeest dat – vooral Jumbo – bij de laatsten eindigt in dit onderzoek? ‘We denken dat het brein het feestje niet begrijpt of niet fijn vindt, in het licht van de huidige regels. De “onthulling” (“het was een fijne droom”), komt rijkelijk laat in de commercial, waardoor het brein weinig tijd heeft om van dit negatieve gevoel te herstellen.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Jumbo kerst commercial 2021

Neuronen afvuren

Het hoofddoel van een commercial is volgens Zuidgeest om een goed verhaal te vertellen waar ‘de neuronen van afvuren’. Hij zegt: ‘Een goede commercial zorgt ervoor dat het verlangen gemiddeld hoog is. Vervolgens kan je met de neuro-data kijken waar er kansen zijn. Daarbij is het belangrijk om bepaalde “dipjes” in context te zien. Functionele dippen kunnen er juist voor zorgen dat er verder op hogere pieken zijn. Zeg maar, een mooi “één-tweetje”. Echter soms komt het ook voor dat een dip zorgt voor een algeheel lager verlangen in de rest van de commercial. Dat is uiteraard niet te bedoeling.’

Zuidgeest en Van Bommel zijn grote voorstanders van het meten met EEG in plaats van met fMRI. ‘Met EEG krijg je duidelijk op de seconde nauwkeurig de pieken en dalen van een commercial te zien. Omdat fMRI slechts elke drie seconden een scan van het brein maakt, ten opzichte van 256 keer per seconde met EEG, krijg je met fMRI automatisch een relatief “vlakke” lijn onder de commercial.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Bert van Weert

De onderzoeken spreken elkaar tegen. Maar goed: het gaat niet zozeer om de winnaar als om de kerstgedachte > https://fonkonline.nl/artikelen/marketing/plus-heeft-beste-kerstcommercial-ah-het-meest-gewaardeerd-58337.html?fbclid=IwAR1ES98UJ8Nn3eUaEMADoHBHxENLvBfLPpmOc_P17NmTvumDAQuU4n9Y61s

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in