Overslaan en naar de inhoud gaan

Swocc publiceert onderzoek over geur, smaak en tast in merkcommunicatie

De publicatie ‘Sensory branding’ van Ivar Vermeulen wordt op 31 maart gepresenteerd.
Aanraken
Aanraken
© Shutterstock
Aanraken
Aanraken
© Shutterstock

Swocc komt op 31 maart met de publicatie ‘Sensory branding’, geschreven door onderzoeker Ivar Vermeulen. In die publicatie (het is nummer 84 in de serie van Swocc-onderzoekspublicaties), onderzoekt Vermeulen hoe je sensory branding kunt inzetten voor een sterker merk. Swocc belooft: ‘De resultaten van zowel bestaande als nieuwe studies geven de lezer handvatten om sensory brandingtechnieken op een effectieve manier in te zetten in de eigen merkcommunicatie.’

related partner content for mobile comes here

De publicatie wil de volgende vragen beantwoorden:

Hoe verschilt sensory branding van andere vormen van branding?

Wat zijn de mogelijkheden van sensory branding voor marketingcommunicatie?

Wat weten we over de effectiviteit van deze branding techniek?

Hoe kan je sensory branding effectief toepassen in de praktijk?

 

Swocc over Sensory branding: ‘Nieuw empirisch bewijs is in deze publicatie gegeven door vijf experimenten. Uit de literatuurreview bleek dat er tot nu toe weinig aandacht was besteed aan de potentie van sensory stimuli om specifieke (onderscheidende, positieve) merkeigenschappen voor het voetlicht te krijgen. De experimenten, waaraan in totaal meer dan 1800 mensen meededen, tonen aan dat het (in ieder geval via geur, smaak en tast) mogelijk is om merkeigenschappen zodanig te benadrukken dat consumenten makkelijker het onderscheid tussen concurrerende merken kunnen zien.’

Definitie

Volgens Swocc is hiermee een bestaande lacune in de literatuur opgevuld. De publicatie zou tevens handvatten bieden voor het inzetten van sensory branding technieken in merkcommunicatie. Het onderzoek heeft ook een nieuwe definitie van sensory branding opgeleverd. Die luidt als volgt: ‘

‘Sensory branding is een complementaire vorm branding die gebruik maakt van impliciete geur-, smaak-, tast-, visuele en geluidsstimuli.’

De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in