Texels speciaalbier presenteert een nieuwe merkidentiteit, ontwikkeld door het full service creatief marketingbureau Redmatters. De Texelse Bierbrouwerij, sinds 1999 actief in de markt van speciaalbieren zet de ‘herijkte’ positionering en hernieuwde branding van Texels kracht bij met een nieuwe campagne en pay off: ‘Proef het eiland. Drink het bier’.
Merk-herkenningspunten
De Texelse Bierbrouwerij legt uit dat het meer dan een jaar geleden gestart is met het onderzoek in samenwerking met Redmatters. De vragen waarop antwoord werd gezocht waren daarbij: wie is Texels, hoe ziet de consument Texels en is de eerdere merkidentiteit daar nog passend bij?
Beide partijen geven vervolgens aan dat er tijdens de ontwikkeling van het nieuwe logo gekozen is voor een evolutie in plaats van een revolutie van het het merk. ‘Al jaren herkent men Texels speciaalbier aan het rode schild, met witte letters en de vuurtoren. In de nieuwe uitstraling zijn deze belangrijke herkenningspunten daarom ook behouden.’
Communicatie
Laurens Pot, marketing manager bij Texelse Bierbrouwerij voegt nog toe dat niet alleen de verpakkingen van Texels een nieuwe uitstraling hebben gekregen maar dat ook de communicatie is aangepast. ‘In deze tijd waarin de speciaalbiermarkt nog steeds een enorme groei doormaakt, is het belangrijk dat het unieke karakter van Texels bier duidelijker en meer onderscheidend naar voren komt.’
De campagne en merkvideo
'Eilandgevoel'
Creatief directeur en oprichter van Redmatters, Bert Wisniewski, die ook aan de wieg stond van de lancering van het merk Texels zelf in 2009, benadrukt dat de mens over het algemeen voornamelijk merken kiest op basis van emotie en dan meestal ook nog eens op de automatische piloot.
‘Daarom is er voor Texels goed gekeken naar de merkeigenschappen die eenvoudig, consistent en makkelijk te onthouden zijn. Deze eigenschappen hebben volgens ons de meeste impact hebben en leiden, wanneer ze worden gezien, tot instinctieve keuzes. Texels speciaalbier is één van de sterke voorbeelden waarbij je ziet dat dit zo werkt. Het ‘eilandgevoel’ is dat wat dit speciaalbier zo speciaal maakt. Met de focus daarop diepen we dat daarom ook verder uit de komende jaren.’
Deliverables
Uiteindelijk is voor het Texels speciaalbier een nieuw logo, branding, verpakkingen, een website en een bijbehorende brandcampagne met video ontwikkeld. De nieuwe uitstraling en, online, communicatie is inmiddels uitgerold en zichtbaar in horeca, de supermarkten en bij slijters.
Lees ook:
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!