Robert Bohemen, sinds 2007 Chief Marketing Officer van de Bijenkorf, voerde een innovatieve benadering door bij de Bijenkorf, vertelt hij NIMA Young Professional Lisa van Seventer. Zijn aanpak begon echter met een ‘misstap’. Bohemen. ‘We zijn te veel met consultants gaan praten. Uiteindelijk kwam ik erachter dat zijn team het ‘gewoon’ zelf moest gaan doen. Marketing is een continu proces van innovatie. Klein beginnen en leren van de klant. Door het te doen kom je erachter wat werkt en wat niet.’
Hoe ben je begonnen?
‘Door mensen die verspreid over de afdelingen zaten bij elkaar te zetten in één marketingteam. Hieruit zijn we de marketing verder gaan opbouwen en professionaliseren. Er is de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan de digitalisering. Dat is stap voor stap gebeurd door klein te beginnen, lef te tonen en van klantervaringen te leren. Ruim 30 procent van ons contact met de klant vanuit het Klant Contact Center verloopt inmiddels via sociale media. We hechten veel waarde aan community’s en zit op ieder sociale-mediaplatform. Het is de truc om uit te vinden hoe je met die verschillende platforms om moet gaan zodat de merkbeleving van de Bijenkorf optimaal tot zijn recht komt.’
Wat zijn jouw marketinghoogtepunten van het afgelopen jaar?
‘Van onze 300 evenementen springt Turn On The Lights er voor mij uit. Dit geldt als de nationale aftrap van het feestseizoen en is geleidelijk uitgegroeid tot een groot evenement. Het trok afgelopen jaar ruim 15.000 bezoekers naar de Dam. Dit kun je doortrekken op alles wat de Bijenkorf doet: klein beginnen en uitbouwen door te leren van de klant.’
Hoe meet je succes?
Bohemen: ‘Binnen de Bijenkorf meten wij al onze werkzaamheden, al kan dat per evenement nog wel verschillen. Deze meetgegevens zitten naast verkoop, ook in de beleving van het merk ‘de Bijenkorf’. Daarnaast meten we ook op return, traffic en sociale-mediabereik. Het doel uiteindelijk is dat de klant na ieder bezoek aan de Bijenkorf met een beleving weer naar huis gaat. Ik vind het leuk als ik het goed doe voor de klant. Als klanten gefrustreerd zijn en bij mij terecht komen, vind ik niks leukers dan het gesprek aan te gaan. Van klanten kan ik leren door er achter te komen waar het misgaat in het proces.’
Waarom zou je de titel Marketeer of the Year verdienen?
Bohemen: ‘Als ik de juiste drive en passie kan neerzetten, door de juiste mensen te enthousiasmeren, mee kan nemen, lef kan laten tonen en kan laten vernieuwen, dan doe ik het goed. Maar mijn nominatie is vooral het succes van de organisatie die het mogelijk maakt om te kunnen vernieuwen.
Zie hier de videopresentatie van de drie kandidaten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!