Premium

Retailstrategie (3/3): Retail staat in het teken van nieuwe thema's

Dirk Mulder, sector banker Trade & Retail ING: 'De consument van de toekomst switcht continu tussen twee werelden: de fysieke en digitale.'

Dirk Mulder, sector banker Trade & Retail bij ING Business Banking

Dit is deel drie van het drieluik 'In fashionretail is omnichannel nu het toverwoord' gepubliceerd in de mei-editie van het magazine Adformatie. Lees hier het eerste deel met Gwenda van Vliet, cmo bij G-Star en hier deel twee met René Repko, managing director (a.i) bij State of Art. Deel drie is een beschouwing van de fashionretailsector. Een gesprek met Dirk Mulder, sector banker Trade & Retail bij ING Business Banking.

Retail in het teken van nieuwe thema’s

‘Retail innoveert continu en corona heeft het afgelopen jaar de ontwikkelingen in versneld.’ Dat stelt Dirk Mulder, sector banker Trade & Retail bij ING Business Banking. ‘Denk bijvoorbeeld aan de stijging van online winkelen en het versneld inkrimpen van winkelruimtes. Flexibiliteit is bij die versnellingen van cruciaal belang om successen te realiseren. In de huidige tijd staat de retail in het teken van nieuwe thema’s als big data, de toekomst van de fysieke winkel, samenwerking in de keten en e-commerce. Ook mag de consument van de toekomst daarbij niet vergeten worden. Die switcht continu tussen twee werelden: de fysieke en de digitale.’

'Omnichannel is het toverwoord'

Volgens de sectorbankier is er nog nooit eerder zo’n grote stijging in online verkopen gerealiseerd als tijdens de coronapandemie. ‘Die toename in e-commerce vraagt daarom ook om een versnelling in de digitale strategie. Denk hierbij aan het inrichten van winkels om die online aankopen te begeleiden en waar nodig extra service te verlenen aan klanten. Of snelle levering via ship-from-store.’

De combinatie van e-commerce en fysieke winkels sluit volgens Mulder het beste aan bij de wensen van klanten. Zoals ook G-Star en State of Art gebruik maken van de verschillende kanalen, bestempelt Mulder omnichannel als het toverwoord van een succesvolle retailstrategie. Hij geeft daarbij ook nog voorbeelden als Omoda en de Bijenkorf, die dat ook zo ingericht hebben. ‘Maar weinig retailers zijn in het algemeen op dit moment nog echt omnichannel.’

Platformen

Fashionmerken overwegen steeds vaker om via platformen te verkopen. ‘Maar redenen om het niet te doen zijn er ook genoeg’, legt Mulder uit. ‘Is het merk authentiek en heeft het een sterk onderscheidende merkpropositie, dan kunnen platformen een mooie toevoeging zijn aan de online marketingmix. Zelf doen en daarmee controle houden over eigen data en eigen merk heeft vaak de voorkeur. Maar platformen spelen in Nederland een steeds grotere rol in het oriëntatieproces van de consument, waarbij tegelijkertijd andere doelgroepen of markten worden aangeboord. Het is daarom een afweging tussen wat het kost en wat het oplevert, want de verkoop via platformen is niet iets wat er zomaar even bij gedaan kan worden.’ 

Het vereist volgens Mulder een professionele aansturing, met aandacht voor het managen van de beschikbaarheid van producten, de juiste productinformatie, goede fotografie, seo, sea en het managen van verkregen reviews.

Duurzame balans

Tot slot moeten moderetailers ook rekening houden met de grotere eisen die ‘nieuwe’ consumenten aan merken stellen. ‘Van een bedrijf wordt tegenwoordig verwacht dat het een ethisch standpunt inneemt en openlijk nadenkt over misstanden in de samenleving. Alleen als dat in balans is, zal de consument van de toekomst bij de retailer willen kopen. Nike is daarin het illustrerend, door producten duurzamer te maken, een standpunt in te nemen in maatschappelijke discussies en een positieve impact te hebben op de gemeenschappen waarin ze leven en werken.’

Drie-eenheid

Verder zoekt de nieuwe consument niet alleen naar duurzame producten en merken, maar geeft hij ook openlijk aan bereid te zijn hiervoor meer te willen betalen. ‘De drie-eenheid, purpose mission, economic mission en social mission, moet in balans zijn.’ 

Lees ook:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie