Adverteerder: Blue Movement
Bureau: This Agency
Titel: Met de abonnementen/diensten van Blue Movement in een handomdraai van probleem naar oplossing
WAB: Leuk om een keer een mening te geven over een voor ons nog wat onbekender merk, vindt u niet, mejuffrouw Krouwel?
MK: Zeker. Dit keer moest ik na het zien van de video’s van Blue Movement dus toch stiekem wel even hun site bezoeken. Ik had er namelijk nog nooit van gehoord en begreep ook niet wat er bedoeld werd. Maar wat de video me vertelde is eigenlijk dat je nu ook alles met een stekker met een abonnement kunt kopen: van koelkast tot koffiezetapparaat. Dus is de conclusie dan dat de video bij mij zijn werk heeft gedaan?
WAB: Of niet? De commercial legt dus voor jou onvoldoende uit wat het product is. Had ik geen last van. Maar anderzijds prikkelde de commercial je wel genoeg voor de volgende stap om in de klantenreis: meer informatie vinden.
MK: Dat dus wel. Er werd iets nieuws onder mijn aandacht gebracht. Dat wekte mijn interesse en ik ging braaf op zoek naar meer informatie. Een geslaagde, klassieke AIDA dus. (Alhoewel ik nog niet de D van Desire heb, maar ben vast ook niet de doelgroep). Nu ben jij meer een man van de wereld. Wist jij al dat je je koffiezetapparaat in de vorm van een abonnement kon kopen?
WAB: Ik ken de dienst wel, maar vooral voor het grotere witgoed. Leasen van wasmachines, drogers en koelkasten. Blue Movement noemt het abonneren. Dat zijn grote en dure aankopen waar het onderhoud ook een rol speelt. Coolblue profileert zich ook regelmatig met deze leaseconstructie. En dat is niet de minste qua concurrentie. Terug naar de campagne. Wij beoordelen meestal merkcampagnes met vaak emotionele aspecten. Dit is een hele recht-toe-recht-aan conversiegedreven spot. Ook wel eens verfrissend in onze Campagnepraat.
MK:Dat noemen we dan functionele communicatie. Een ander spel dan we meestal spelen. Maar in een gemiddeld commercialblok zijn deze veelvuldig aanwezig. Is dit dan een goede?
WAB: Volgens mij voldoet het. Wat zijn mijn vinkjes: 1) herkenbaar (die blauwe studio), 2) weinig poespas (en dus geen verwarring), 3) kort en krachtig qua uitleg. De dienst komt bij mij wel over. Maar alleen het merk en merknaam komen minder goed bij me binnen. Dat is niet verrassend voor een nieuw merk. Het is okay, maar ook binnen de categorie functionele campagnes niet bijzonder. Het springt er (nog) niet echt uit.
MK: Ik zag hem net ook voorbijkomen op tv. Ik dacht in eerste instantie eerlijk gezegd dat het online video’s waren. Daar zijn ze namelijk wel heel geschikt voor, één click en hupsakee meer informatie. Voor tv ben ik met je eens dat er meer raken én duiding van het merk in had moeten zitten. Kortom, goed begin en we zien potentie. Weet je, als ik het voor het zeggen had bij Blue Movement zou ik het wel weten en flink blazen met het merk vanuit een vlijmscherp inzicht. Want er is vast een doelgroep en een reden waarom je al je grote en kleine huishoudelijke apparatuur met een abonnement zou kopen. En dat vooral in deze pittige economische tijden. Ik reken in elk geval op een dijk van een inhaker op Blue Monday.
WAB:Mensen helpen door grote aankopen anders te financieren, biedt zeker kansen. Deze campagne voelt als een goede start van Blue Movement. Maar voor het beste resultaat, moet naast de dienst, ook het merk gaan beklijven.
MK: En als ze aan dat merk gaan bouwen ben ik benieuwd naar hoe Cool die Blue Movement dan wordt.
Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de Blue Movement-campagne.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!